-27 in If mmk, j£y*ufnd)rif Oisdsm buitenwereld vermeldt de staat van de gemeente dat er op vrij dag en zaterdag voor passagiers en goederen een marktschuit naar Alkmaar voer indien de weersomstandigheden dat toelie ten. Verdere vaste verbindingen worden niet vermeld. Schoorl bleef daarmee achter op Bergen dat sedert de negentiger jaren een vaste rijtuigverbinding met Alkmaar had. Het wegennet stel de niet veel voor. De weg naar Bergen was een zandweg. Langs het Noord-Hollands Kanaal liep een betere weg en wel het rijks jaagpad. In verband met de ver bindingen moest een sollicitant voor de functie van hoofdonder wijzer te Groet dan ook met een speciaal gehuurd rijtuig uit Alkmaar worden opgehaald. Schoorl deed ernstige pogingen om uit zijn isolement verlost te raken en nam daartoe voor een bedrag van fl. 8000.= deel in het kapitaal van de Noorder Stoomtramvereniging te Schagen. Deze was voornemens een stoomtramlijn van Alkmaar naar Schagen aan te leggen. Dat bedrag was niet gering voor de gemeente die in 1904 een totale uitgavenstaat had van fl. 13.890,92 plus een halve cent. Er is dan ook veel discussie geweest voordat akkoord werd gegaan met het door de stoom tramvereniging nodig geachte bedrag. Een uitdrukkelijke voor waarde voor de deelneming was dat de tramlijn in tegenstelling met het oorspronkelijke plan aan de westzijde van het Noord- Hollands kanaal zou komen te lopen. Ook een schrijven van Gedeputeerde Staten aan de gemeente geeft een kijk op de mobiliteit in 1904. Volgens het schrijven dienden de stemdistric- ten zo ingericht te worden dat men er in het algemeen niet meer dan twee uur over deed om aan zijn stemplicht te voldoen. Leveren de notulen van de gemeenteraad nog bijzonderhe den op? De notulen zelf zijn niet meer dan een besluitenlijst. Nimmer blijkt van enige discus sie of van een opmerking van een deelnemer aan de vergade ring. De notulen van de vergade ring van B W die in 1904 gehouden werden zijn nog beknopter. De raad kwam zeven maal op onregelmatige tijd bijeen en lang niet altijd voltallig. Van de rondvraag werd nimmer gebruik gemaakt. Een bedrag dat vrijkwam door verkoop van een stuk grond werd bestemd voor bebossing van de nollen. Dit om het aan zien van het dorp te verbeteren. Ook werd besloten tot aanleg van een boomkwekerij om de bebossing te kunnen voortzetten. Deze werd aangelegd aan de Molenweg. We kunnen aanne men dat het gemeentebestuur in deze niet louter esthetische oog merken had. In Bergen begon het daar aanwezige groen toeristen aan te trekken. Wellicht voorzag men ook voor Schoorl toeristi sche mogelijkheden. Er werd een regeling vastge steld voor het verlenen van ont heffing van de in 1900 ingestelde leerplicht. In het begin van de zomer kon gedurende zes weken vrijstelling verkregen worden voor het verrichten van veldar beid. De voor Schoorl en Groet vastgestelde periodes liepen niet geheel gelijk. Een belangrijk ingezetene, mejuffrouw G.C. Jelgersma had voor enige tijd de gemeente ver laten en maakte in dit verband bezwaar tegen haar aanslag in de gemeentelijke belasting (hoofde lijke omslag). De gemeenteraad ging daar niet al te zeer op in. Zij verkreeg voor drie maanden vrij stelling indien zij nog afwezig zou blijven. Van de Nederlandschen Bond van Horlogemakers kwam een verzoekschrift in om maatregelen te nemen om te komen tot een uniforme tijdsbepaling voor geheel Nederland. Het stuk werd voor kennisgeving aangenomen. Wat zijn de belangrijkste gevolg trekkingen die zich uit de verza melde feiten laten trekken? In de eerste plaats is dat de con clusie dat kaasmakerij de econo mische kurk was waar Schoorl op dreef. De vele koeien produ ceerden een flinke melkplas. Gelet op de slechte verbindingen diende die melk ter plaatse omgezet te worden in een meer duurzaam product. Men maakte daar of op de boerderij zelf kaas van of leverde de melk aan een van de kaasfabrieken. De omstreeks de eeuwwisseling gebouwde boerderijen laten zien dat de veeteelt niet ongunstig was. Ook het gemeenteverslag maakt daar melding van. Dit in tegenstelling met de tuinbouw die het volgens het verslag slecht deed. De genoemde slechte ver bindingen brachten mee dat werkzoekenden vrijwel geheel waren aangewezen op werkgele genheid ter plaatse en dat was vrijwel uitsluitend veld- en stal- arbeid. Nijverheid was er prak tisch niet. Het gemeenteverslag vermeldt naast de drie kaasfa brieken slechts het molenaarsbe drijf van D. Duin. In de winter was er werkeloosheid. Het gemeenteverslag vermeldt dat er dan werk verschaft werd op gemeente-eigendommen. We mogen aannemen dat de fiets nog geen rol speelde in de mobi liteit. Dit voertuig was omstreeks 1895 op de markt gekomen, maar was aanvankelijk voor minder welgestelden niet betaalbaar. Zoals al opgemerkt oogt het gemeentebestuur actief. Het keek vooruit en kwam tot daden. In 1901 was met zeer beperkte middelen een nieuw gemeente huis gebouwd. De actualiteit leert dat het niet eenvoudig is een keuze te maken tussen de altijd schaarse middelen en de mogelijkheden. Aan het jaar 1601 hebben we een monument over gehouden. In 1901 verrees een degelijk gemeentehuis, waarin de beperkte overheidstaken roy aal verricht konden worden. Er werd begrepen dat betere ver keersverbindingen voor Schoorl van levensbelang waren en daar in werd flink geïnvesteerd. Een en ander zal vooral op het conto van burgemeester Peeck geschre ven mogen worden, de enige fulltime bestuurder. N.J. Out Cultuur-historische Vereniging Scoronlo april 2004

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2004 | | pagina 10