-"-fe'XX CN r% b r"m - i-jK Carrie Laan •v jn jrajmejSM. wv tit &lt/ -i ffS*em rr^^M JvCr eif r/oy^ Wsv/fy/n T" I 1 ,G»w\ r^wo. j I f% -xrc I f l verschillende scholen in Amsterdam. Ook werkte hij als begeleider bij cursussen vrije expressie op de Volkshogeschool te Bergen. In de periode 1958-1964 werkte hij als tekenleraar aan de Nijverheidsschool voor aanko mende leraressen te Bergen. Daarnaast had hij ook opdrach ten voor monumentaal werk onder andere van muurschilde ringen en ramen in Opmeer en Wervershoof en van een wand kleed in Edinburgh in Schotland. Ook werkte hij samen met de firma Sterk Beton te Alkmaar aan een kruiswegstatie uitgevoerd in betonreliëf voor een kerk in Hoogland en aan een groot glas- in-beton raam voor een school in Noordwijkerhout. In 1964 stopt hij definitief met lesgeven om zich volledig aan het schilderen te wijden. Zijn eerst zo sombere palet is volledig veranderd, kleur en licht gaan een belangrijke plaats innemen. Buiten maakt hij schetsen en aquarellen, die op zijn atelier worden uitgewerkt in olieverf. Door de aanschaf van een boot in 1965 komt hij toe aan zijn gelief de onderwerp, polders en plassen. In 1970 maakte hij, onder invloed van onder andere Cezanne, met zijn vrouw studie reizen in de Provence waar hij vooral aquarelleert. Mede onder invloed van onder andere Geer van Velde, Bazaine en de Hagenaar Nanninga komt hij meer en meer tot abstracties. Tot aan zijn dood op 2 september 1982 werkte hij dagelijks in zijn atelier. Zijn laatste werk is een houtskoolschets voor een zelf portret. Loe Duppen schreef bij een van zijn tentoonstellingen: "hij is de schilder van water, ruimte en vooral van licht, in al zijn facet ten. Opmerkelijk is de doorbraak in zijn waterlandschappen. Het zijn gevoelsinhouden en gemoedstoestanden die in dit soort landschappen met bijzon dere kracht naar voren komen".

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 2003 | | pagina 15