Beloningen
de voortgang van de plannen.
Toch zijn er midden jaren der
tig nog hele stukken in de
gemeente waar men over aan
zienlijke lengten nog van blus
water is verstoken. Tussen
Schoorl en Groet over een lengte
van meer dan twee kilometer. In
die tijd ontstonden er allerlei
afspraken met buurgemeenten,
met name met de gemeente
Alkmaar, over de beschikbaar
stelling van een
automobiel(brand)spuit en een
motor(brand)spuit. Alkmaar
deed dat niet voor niks en er was
over en weer een drukke corres
pondentie om tot voor beide par
tijen aanvaardbare tarieven te
komen. In 1937 slaagde het colle
ge van Schoorl erin de vaste toe
zegging van hulp van het brand
weerkorps van Alkmaar voor
gebruik van de motorspuit van
40,- terug te brengen naar 30,-
per jaar. Voor het eerste uur dat
de motorspuit daadwerkelijk
dienst zou doen moest 85,-
betaald worden. Het voert hier te
ver om na te gaan in hoeverre
deze bedragen invloed op beslis
singen hadden hulp te vragen.
Uit het chronologisch over
zicht van branden achterin deze
uitgave valt te concluderen dat
die hulp nauwelijks nodig is
geweest.
De verordening van 1923 stelde
ook de beloning van de vrijwilli
gers vast. We zien in de jaren
daarna het onderwerp brand
weerbeloningen voortdurend
terugkomen. Niet alleen gaf de
geldontwaarding daartoe aanlei
ding, maar ook de uitbreiding
van de werkzaamheden zoals
onderhoud en preventief toe
zicht. Zo schouwden in de zomer
van 1928 het ploeghoofd
A. Selhorst en de heer
A. Koortens (beide baasmetse
laar, de eerste protestant, de
ander rooms-katholiek) met de
gemeenteopzichter de schoor
stenen in de gemeente, beginnen
de in Camp. Voor die schouw
was door de gemeente een vast
bedrag begroot en met een uur
loon van 0,60 konden ze onge
veer één derde van de schoorste
nen schouwen in dat jaar. Voor
de jaarlijkse beproeving van de
'Brandkranen en van de oude
Handspuit' in de verschillende
buurtschappen werden ook ver
goedingen gereserveerd. Na
afloop van een brand leverde de
brandmeester een schriftelijk
verslag van de verrichte werk
zaamheden in, waarna het colle
ge de vergoedingen vaststelde.
Wanneer men 'nodeloos was
gealarmeerd' werd dat ook niet
12 mei 1980.
Een sportvliegtuig maakt een nood
landing op de onderberm van de
Hondsbossche zeewering
(foto: R.A.A. Kooi).
Op de foto staan ondermeer brand
weerlieden, v.l.n.r. Joost Ivangh,
Henk Snip, Arie Zwagerman, Jan Smit
(naast de politieman), Piet Koopman