d »r'-/
ïe<V
'£s
ï-4^0
t//<
ZO.
-Ass^TAW/«'/A<
ibdtjc >4
Qi&fZem
■'mmad.,-
botsing als winnaar uit de strijd
dan konden de geschrokken bus
passagiers overstappen op de tram
en hun reis veel veiliger en com
fortabeler voortzetten.
In Schoorl was het in 1921 Jaap de
Jong de smid die samen met Bas Glas
een busbedrijfje startte en tussen
Alkmaar - Schoorl - Petten ging rij-
den.Zij hadden een 12 persoons Fiat
busje later aangevuld met een
Renault-bus. Na 1925 werd het
wagenpark nog verder uitgebreid.
In 1939 werd dit bedrijf overgeno
men door Min Schalkwijk te
Bergen.In 1924 startte G.van Muilen
uit Schoorl met een dienst Alkmaar -
Petten, hij hield het 4 jaar vol.
Zijn beide chauffeurs waren Jan de
Ridder en Klaas Strooker. Tussen
Warmenhuizen en Schoorl reed twee
maal per dag een bus bestuurd door
Arie Mooy uit Zijdewind.
De Post:
het vervoer en de bestelling
Nadat er een overeenkomst was
afgesloten met de PTT werden er
ook poststukken op de lijn ver
voerd. Hiervoor was er in de tram
een 'Conducteur der brieven
malen', dus een postbeambte aan
wezig. Deze sorteerde en stem
pelde de brieven en poststukken
tijdens de rit in de tram.
De buslichtingen langs de lijn
waren afhankelijk van de dienstre
geling van de tram.
De post voor de plaatsen langs de
lijn werden vanuit Alkmaar en
Schagen aan de tram meegegeven.
In Schoorldam was Adolf
Nicolai sr. beheerder van het post
kantoortje, verder werd hij na de
opening van de tramlijn ook brug
wachter van de draaibrug. Ook de
vlotbrug voor zijn huis bediende
hij. Zijn zoon Adolf Nicolai jr.
bezorgde later de post in Schoorl
dam/Warmenhuizen samen met
Freek de Waal. De laatste bezorgde
ook de post in Krabbedam en
omdat hij niet kon fietsen liep hij
altijd over de trambaan naar
Krabbedam.
De dienstuitvoering vanaf 1940
tot aan 1969.
Na het uitbreken van de 2e
wereldoorlog was er een toename
van het personen- en goederenver
voer te zien omdat er geen brand
stof voor de bussen en vracht
wagens meer was.
In 1941 kreeg Schoorl een diligence
dienst tussen het station Schoorl
en Camperduin.
Stalhouder Siemen Meereboer
(Heereweg, Bregtdorp) verzorgde
deze rit acht maal per dag. Deze
duurde 55 minuten en kostte 35
cent. Koetsier was Jaap Hof en
conducteur Heintje Laa.
De diligence dienst bleef bestaan
tot er weer bussen, met een hout
gasgenerator, gingen rijden.
In 1943 kon men zes maal per dag
heen en weer reizen tussen Alk
maar - Schoorl - Warmenhuizen.
De tram bleef tot de spoorweg
staking, op 17 september 1944,
rijden.
Na de bevrijding werd het goede
renvervoer zo snel mogelijk hervat
o.a. vanwege de voedselvoorzie
ning. De lijn had geen noemens
waardige schade geleden door de
oorlog.
Het personenvervoer startte pas
op 7 oktober 1946 met vijf slagen
per dag. Over het traject Alkmaar -
Warmenhuizen deed de tram 50
minuten waarvan het gedeelte
Alkmaar - Schoorl 20 minuten
kostte.
Op 4 oktober 1947 vertrok de laat
ste personentram uit Warmenhui
zen naar Alkmaar om 23.26 uur.
Foto genomen ter gelegenheid van een
excursie, op 19 juni 1960, van de
Nederlandse Vereniging van Belangstel
lenden voor Spoor- en Tramwezen.
Op de foto staat een DE2 nr. 88
Coll. G. Barendregt
Cultuur historische Vereniging Scoronlo 2000-21