Familie-Pension ..Cleiin Marlijn 'l Huis „SCORONLO /fey tight Directrice Mejuffrouw K. Kuijpers. Laanweg C 99, Telefoon 34 Str. water. Vaste waschcafcl». 't Geheeic jaar open.Op Ie etaad, grenzende ».ti. hwsschen Laanweg C 93, tel. 4 Gemeubileerd te huur Hoe zag de tramlijn er nu eigenlijk uit? De tramlijn liep van Koedijk naar het station Schagen en had een lengte van 27.8 km de eigenlijke lengte van Koedijk-aansluiting tot Schagen-aansluiting was 27.4 km. Het stuk dat samen met de tram naar Bergen gebruikt werd, Alkmaar-Koedijk, had een lengte van 2,8 km. Zodat de totale lengte van het traject 30,6 km bedroeg. De tramlijn verbond de volgende plaatsen: In Alkmaar was er een apart tram perron aangelegd, dit was voor zien van plaatskaartenloket. Dit tramperron werd gebruikt voor de stoomtrams naar Egmond, Bergen en mede gebruikt voor de trams naar Schagen. 0 Km. In Koedijk was de splitsing van de lijn met die van Bergen, in de vork van beide lijnen stond een houten abri, er was een kruisings- spoor en 'n spoor naar de loswal. 2.83 Km. Koedijk-Noordeinde had een kruisingsspoor en een houten abri aan de overkant van de weg. 6.17 Km. Schoorl had een stenen stationsgebouw met goederen loods, er was een kruisingsspoor en een zijspoor met een kop- verlading. 7.1 Km. De draaibrug over het Noord-Hollands kanaal werd gebouwd in 1913, deze is in 1977 vervangen door de huidige ophaalbrug. 7.28 km. Schoorldam bezat een halteplaats met een perron met houten abri. 9.16 Km. Station Warmenhuizen bezat een stenen stationsgebouw (advertentie) (is nog aanwezig als horeca gele genheid) en een uitgebreid emplacement, dat na de sluiting van het traject Warmenhuizen- Schagen, nog ingrijpend is gewijzigd. 12.0 Km. Krabbendam had een halteplaats met een houten abri, verder was er nog een losspoor. 12.84 Km. Zijpersluis, een stop plaats met een kort perron. 14.86 Km. Halteplaats Burgerbrug met 2 perrons en een losspoor. 22.0 Km. Stopplaats het Buurtje met een kort perron. 22.18 Km. De hefbrug over de Groote Sloot. 23.34 Km. Schagerbrug met een stenen stationsgebouw, kruisings spoor en zijspoor met kopverla- ding. 26.43 Km. De Loet, een station met een uitgebreid emplacement met twee lossporen. 27.4 Km. Aansluiting op de H.S.M. lijn Alkmaar-Schagen-Den Helder bij Schagen. 27.8 Km. Het station Schagen mede in gebruik door de NdSM en de trams naar Wognum en van Ewijksluis, men vertrok meestal van het 3e perron. In het begin van de exploitatie konden op de volgende plaatsen goederen worden aangeboden: Alkmaar, Schoorl, Warmenhuizen, Schagerbrug, de Loet en Schagen. Een jaar later werd dit uitgebreid met Sint Maartensweg en Burgerweg. De opening van de tramlijn Schagen-Warmenhuizen-Schoorl- Alkmaar Op 29 augustus 1913 is het dan eindelijk zover, de feesttram met genodigden vertrok na de gebrui kelijke toespraken van Schagen naar Alkmaar, met onderweg diverse feestelijkheden op de halteplaatsen en stations. Te Schoorl werd er een toespraak gehouden door de heer Reyer Wognum, eigenaar van het pen sion 'Scorlewald' aan de Duinweg in Schoorl en voorzitter van een Cultuur-historische Verenicing Scoronlo '99-20

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 1999 | | pagina 8