Familie-Pension ..Cleiin Marlijn
'l Huis
„SCORONLO
/fey tight
Directrice Mejuffrouw K. Kuijpers. Laanweg C 99, Telefoon 34
Str. water. Vaste waschcafcl». 't Geheeic jaar open.Op Ie etaad, grenzende ».ti. hwsschen
Laanweg C 93, tel. 4
Gemeubileerd te
huur
Hoe zag de tramlijn er nu
eigenlijk uit?
De tramlijn liep van Koedijk naar
het station Schagen en had een
lengte van 27.8 km de eigenlijke
lengte van Koedijk-aansluiting tot
Schagen-aansluiting was 27.4 km.
Het stuk dat samen met de tram
naar Bergen gebruikt werd,
Alkmaar-Koedijk, had een lengte
van 2,8 km. Zodat de totale lengte
van het traject 30,6 km bedroeg.
De tramlijn verbond de volgende
plaatsen:
In Alkmaar was er een apart tram
perron aangelegd, dit was voor
zien van plaatskaartenloket. Dit
tramperron werd gebruikt voor de
stoomtrams naar Egmond, Bergen
en mede gebruikt voor de trams
naar Schagen.
0 Km. In Koedijk was de splitsing
van de lijn met die van Bergen, in
de vork van beide lijnen stond een
houten abri, er was een kruisings-
spoor en 'n spoor naar de loswal.
2.83 Km. Koedijk-Noordeinde had
een kruisingsspoor en een houten
abri aan de overkant van de weg.
6.17 Km. Schoorl had een stenen
stationsgebouw met goederen
loods, er was een kruisingsspoor
en een zijspoor met een kop-
verlading.
7.1 Km. De draaibrug over het
Noord-Hollands kanaal werd
gebouwd in 1913, deze is in 1977
vervangen door de huidige
ophaalbrug.
7.28 km. Schoorldam bezat een
halteplaats met een perron met
houten abri.
9.16 Km. Station Warmenhuizen
bezat een stenen stationsgebouw
(advertentie)
(is nog aanwezig als horeca gele
genheid) en een uitgebreid
emplacement, dat na de sluiting
van het traject Warmenhuizen-
Schagen, nog ingrijpend is
gewijzigd.
12.0 Km. Krabbendam had een
halteplaats met een houten abri,
verder was er nog een losspoor.
12.84 Km. Zijpersluis, een stop
plaats met een kort perron.
14.86 Km. Halteplaats Burgerbrug
met 2 perrons en een losspoor.
22.0 Km. Stopplaats het Buurtje
met een kort perron.
22.18 Km. De hefbrug over de
Groote Sloot.
23.34 Km. Schagerbrug met een
stenen stationsgebouw, kruisings
spoor en zijspoor met kopverla-
ding.
26.43 Km. De Loet, een station met
een uitgebreid emplacement met
twee lossporen.
27.4 Km. Aansluiting op de H.S.M.
lijn Alkmaar-Schagen-Den Helder
bij Schagen.
27.8 Km. Het station Schagen
mede in gebruik door de NdSM en
de trams naar Wognum en van
Ewijksluis, men vertrok meestal
van het 3e perron.
In het begin van de exploitatie
konden op de volgende plaatsen
goederen worden aangeboden:
Alkmaar, Schoorl, Warmenhuizen,
Schagerbrug, de Loet en Schagen.
Een jaar later werd dit uitgebreid
met Sint Maartensweg en
Burgerweg.
De opening van de tramlijn
Schagen-Warmenhuizen-Schoorl-
Alkmaar
Op 29 augustus 1913 is het dan
eindelijk zover, de feesttram met
genodigden vertrok na de gebrui
kelijke toespraken van Schagen
naar Alkmaar, met onderweg
diverse feestelijkheden op
de halteplaatsen en stations.
Te Schoorl werd er een toespraak
gehouden door de heer Reyer
Wognum, eigenaar van het pen
sion 'Scorlewald' aan de Duinweg
in Schoorl en voorzitter van een
Cultuur-historische Verenicing Scoronlo '99-20