Mr. Willem Cornelis Bosman, directeur en zoon van de oprichter van de Alkmaer Packet. In 1909 werd er overeenstemming verkregen voor het medegebruik van het lijngedeelte Alkmaar- Koedijk van de 'Stoomtram Maat schappij Egmond-Bergen-Alk maar'. De omliggende gemeentes van de lijn nemen allemaal financiëel deel aan het tramproject zoals o.a. - De provincie Noord-Holland (besluit 17 juli 1907) met een maximum bedrag van f 65.000,- namelijk een zesde deel van de aanleg van de lijn en de helft van de bouwkosten van de brug bij Schoorldam. De bouwkosten van de brug bedragen f 30.000,-. - De gemeente Schoorl neemt deel voor f 5.000,- (gemeente raads besluit 9 april 1902). - De vereniging polder Schoorl en Petten voor f 6.000,-. Na verkrijgen van de benodigde grond, door middel van aan koop en onteigening, was alles gereed om met de aanleg te beginnen. In Schoorl was Geertje Watertor, de weduwe van Cornelis Nieuwland, de enige land eigenaar die niet tot overeen stemming kon komen met de NdSM. Uiteindelijk moest zij toch 20,9 are weiland afstaan voor de aanleg van de tramlijn. De aanleg van de tramlijn. Op 24 maart 1910 werd het ont werp voor de aanleg van het baan vak Koedijk-Schoorl goedgekeurd. De aanleg werd uitbesteed aan de aannemer Gebr. Apeldoorn te Egmond-Binnen. Deze startte met de aanleg in oktober 1910 en was gereed in het voorjaar van 1911. In die tijd, 1 januari 1911, telde de gemeente Schoorl 1368 inwoners. De plannen voor de brug over het Noord-Hollands kanaal bij Schoorldam die door de HSM worden gemaakt zijn dan nog niet gereed. Ook de diverse onteige ningsprocedures vertragen de aan leg van de lijn. De aanleg van het lijngedeelte Schoorldam-Schagen ging op 11 februari 1911 van start en was op 15 mei 1913 gereed, het wachten was nu nog op het gereedkomen van de brug bij Schoorldam. De NdSM wil het deel Koedijk- Schoorl nadat deze klaar is direct in gebruik nemen. De HSM wijst dit echter af want men wil geen 3e tramlijn op het staionsplein van Alkmaar hebben, hier vertrokken al de trams naar Egmond en Bergen, met extra kruisingen met de spoorlijn Alkmaar-Den Helder. De tram naar Bergen vertrok voor het station en reed met een boog naar rechts de kanaalkade op, hier ging de lokomotief naar de andere kant van de tram (omlopen van de lokomotief), en vertrok daarna om de sporen te kruizen van de lijn Alkmaar-Den Helder. Dit was nogal omslachtig en tijdrovend (ongeveer 10 a 15 minuten extra reistijd). Er moest gewacht worden tot de aanleg van het 3e perron gereed was, hiervoor werd de spoorhaven gedempt en een over dekte luchtbrug gebouwd. Toen dit gereed was vertrokken alle trams van dit perron. Vanwege de vele vakantiegangers besluit men om in juni 1913 het traject Alkmaar-Schoorl reeds in gebruik te nemen. Stoomlocomotief uit de 7700 serie (Bello) op het station Schoorl. Foto uit collectie G. Barendregt Cultuur historische Vereniging Scoronlo '99-20

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 1999 | | pagina 7