Mr. Willem Cornelis Bosman,
directeur en zoon van de oprichter
van de Alkmaer Packet.
In 1909 werd er overeenstemming
verkregen voor het medegebruik
van het lijngedeelte Alkmaar-
Koedijk van de 'Stoomtram Maat
schappij Egmond-Bergen-Alk
maar'. De omliggende gemeentes
van de lijn nemen allemaal
financiëel deel aan het tramproject
zoals o.a.
- De provincie Noord-Holland
(besluit 17 juli 1907) met een
maximum bedrag van f 65.000,-
namelijk een zesde deel van de
aanleg van de lijn en de helft
van de bouwkosten van de brug
bij Schoorldam.
De bouwkosten van de brug
bedragen f 30.000,-.
- De gemeente Schoorl neemt deel
voor f 5.000,- (gemeente raads
besluit 9 april 1902).
- De vereniging polder Schoorl en
Petten voor f 6.000,-.
Na verkrijgen van de benodigde
grond, door middel van aan
koop en onteigening, was alles
gereed om met de aanleg te
beginnen.
In Schoorl was Geertje Watertor,
de weduwe van Cornelis
Nieuwland, de enige land
eigenaar die niet tot overeen
stemming kon komen met de
NdSM. Uiteindelijk moest zij
toch 20,9 are weiland afstaan
voor de aanleg van de tramlijn.
De aanleg van de tramlijn.
Op 24 maart 1910 werd het ont
werp voor de aanleg van het baan
vak Koedijk-Schoorl goedgekeurd.
De aanleg werd uitbesteed aan de
aannemer Gebr. Apeldoorn te
Egmond-Binnen. Deze startte met
de aanleg in oktober 1910 en was
gereed in het voorjaar van 1911.
In die tijd, 1 januari 1911, telde de
gemeente Schoorl 1368 inwoners.
De plannen voor de brug over het
Noord-Hollands kanaal bij
Schoorldam die door de HSM
worden gemaakt zijn dan nog niet
gereed. Ook de diverse onteige
ningsprocedures vertragen de aan
leg van de lijn.
De aanleg van het lijngedeelte
Schoorldam-Schagen ging op 11
februari 1911 van start en was op
15 mei 1913 gereed, het wachten
was nu nog op het gereedkomen
van de brug bij Schoorldam.
De NdSM wil het deel Koedijk-
Schoorl nadat deze klaar is direct
in gebruik nemen. De HSM wijst
dit echter af want men wil geen 3e
tramlijn op het staionsplein van
Alkmaar hebben, hier vertrokken
al de trams naar Egmond en
Bergen, met extra kruisingen met
de spoorlijn Alkmaar-Den Helder.
De tram naar Bergen vertrok voor
het station en reed met een boog
naar rechts de kanaalkade op, hier
ging de lokomotief naar de andere
kant van de tram (omlopen van de
lokomotief), en vertrok daarna om
de sporen te kruizen van de lijn
Alkmaar-Den Helder. Dit was
nogal omslachtig en tijdrovend
(ongeveer 10 a 15 minuten extra
reistijd). Er moest gewacht worden
tot de aanleg van het 3e perron
gereed was, hiervoor werd de
spoorhaven gedempt en een over
dekte luchtbrug gebouwd.
Toen dit gereed was vertrokken
alle trams van dit perron. Vanwege
de vele vakantiegangers besluit
men om in juni 1913 het traject
Alkmaar-Schoorl reeds in gebruik
te nemen.
Stoomlocomotief
uit de 7700 serie (Bello) op
het station Schoorl.
Foto uit collectie G. Barendregt
Cultuur historische Vereniging Scoronlo '99-20