Qt\$j£am optimisme; men stelde zich meer open voor veranderingen, wat weer zijn uitwerking had op nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap, de technologie, kunst en wetenschap. Die uitwerking speelde in de architectuur een rol, doordat de 'open architectuur' ontstond. De bouwstijl uit die tijd werd 'het Nieuwe Bouwen' of 'het functionalisme' genoemd. Bij deze bouwstijl hadden het buitenleven en de zon een drievoudige beteke nis. De bouwstijl was tegen gesteld aan de bouw van de don kere huizen van de 19e eeuw, hij sloot aan op de bewustwording van de natuur en hij was voor iedereen het symbool van de open heid die ze nastreefden. In de jaren dertig bracht de jonge, progressieve advocaat R.H. Dijkstra uit Amsterdam met zijn vrouw, iedere zomer zijn vakantie door in Schoorl. Zij behoorden tot de eerste generatie van jonge architecten en kunste naars, waardoor hij in contact kwam met de vooruitstrevende jonge architecten B. Merkelbach en Ch.J.F. Karsten jr., met wie hij samen het zomerhuis ontwierp. (Merkelbach werkte later aan de AVROstudio in Hilversum, het Rijnhotel in Rotterdam en het GAK-gebouw in Amsterdam). Het zomerhuis moest anders worden dan de traditionele, gesloten bouw met te weinig ramen. Het thema ruimtelijkheid moest met dit huis centraal staan; het zou open moeten worden, gericht op de stand van de zon en met uitzicht op het landschap en geheel in het teken van 'leven in de natuur'. Revolutionair werden de twee, aan de zuid/oost- en de zuid/westzijde van de woon kamer aangebrachte stalen schuif wanden met glas, als garage deuren opgehangen aan rails, die in hun geheel naar buiten schui ven, waardoor ze windschermen Herinnerend aan de betekenis van 'biotoop', denk ik; waarom niet ook het levensgebied voor een mens. Een optimale leefomgeving voor de mens is een plek om te wonen in harmonie met zijn omgeving: De biotoop. zon zoekende toeristen, de ons kustdorp kleurden. Het straat beeld zag toen nog grotendeels zwart van de bloemetjesschorten en boerenkledij en op het strand diende het lichaam keurig bedekt te blijven. Dijkstra vond de omge ving hier zo mooi, dat hij op een geschikte plek een eigen zomer huis zou willen laten bouwen. Hij vond de plek die hij geschikt vond, ten opzichte van de stad van de zon en het uitzicht over het mooie landschap, in de polder aan de Nieuweweg. De Schoorlaars ver klaarden hem voor gek, want niemand ging toen nog in de laag gelegen polder wonen waar je allerlei ziektes, zoals malaria op kon lopen. In 1930 kocht hij toch het gewilde stuk weiland voor slechts een kwartje per vierkante meter! Dijkstra verkeerde in een kring voor het terras vormen. Afhanke lijk van de windrichting kunnen de schuifwanden opengezet wor den, waardoor op het terras, uit de wind kan worden geleefd. Met deze schuifwanden lijkt het of men 'op de wind zeilt'. Als de schuifwanden openstaan kan er, op het terras zittend, wor den ervaren hoe het landschap met de weide, het gazon en het terras, als het ware bij het zomerhuis wordt getrokken. De woonkamer maakt op deze manier deel uit van de buitenruimte. Andersom, van uit het zomerhuis gezien, wordt het terras met de overgang van het gazon, de weide en het landschap een verlengstuk van het huis. Toevoeging van beplanting aan deze ruimten zou een belemme ring zijn geweest van de openheid. Het landschap, de weide behoren de bij het zomerhuis en het glad gemaaid gazon, staan onlossmakelijk met het terras en het huis in verbinding. Net als molens, maar ook als een schip lijkt het of dit huis 'leeft van de wind'. Als er een harde zuid westen wind op komt zetten moe ten de schuifwanden dicht. Zelfs als dan de zon schijnt is niet aan deze wind te ontkomen. Dan is Teven met de natuur' ook een feit. Binnen, met gesloten deuren, is het erg goed toeven. Merkelbach haalde voor die tijd veel architec tonische hoogstandjes uit, waaron der bijvoorbeeld een voor die tijd ongebruikelijk systeem van door- geefkast met luik tussen keuken en eethoek voor het functionele gebruik de ruimte van het zomer huis. Vanaf 1934 werd het huis de hele zomer, van mei tot september, bewoond door de familie. Met proviand en kinderen in de bolder wagen vertrok men vroeg in de ochtend naar het strand om 's avonds bruin gespeeld terug te keren. De strandtent kon men zelfs tot de volgende dag op het strand laten staan, want er kwam toch niemand anders baden. De kinde ren kregen buiten de schoolvakan ties bijles van mevrouw Arpeaux van de dorpsschool en er mocht op de naburige boerderij worden geholpen. Ondertussen ging vader Dijkstra iedere dag in zijn T-Fordje naar zijn kantoor in Amsterdam via de klinkerweg Alkmaar- Heiloo-Limmen-Zaanstreek- Amsterdam. In de oorlog bewoonde de uit het dorp geëvacueerde onderwijzeres het huis nog een paar jaren. Zij maakte het terras knus door langs de terrasrand geraniums te plan ten. Vanaf 1943 heeft de onder gronds verzetsgroep van Schoorl in dit huis een tijd gebivakkeerd, tot ze er na een jaar door de Duit sers werden uitgeschoten. Door dat het huis hierdoor beschadigd raakte, werd het na de oorlog opgeknapt. Hier en daar zijn er aanpassingen aan het huis aange bracht, maar in hoofdlijnen is er weinig veranderd. In de jaren vijftig was er een drang om het huis en de omgeving wat 'aan te kleden'. Zo werden op de terrasmuurtjes plastieken en in het gazon een zonnewijzer geplaatst. Cultuur-historische Vereniging Scoronlo '99-20

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 1999 | | pagina 11