eg f oJrr. e£evn~ Jfcvj'frgM t Abtitjl! _t OtAtifm Wat waren nu de uiteindelijke conclusies die uit de schietproeven in de duinen bij Schoorl getrokken konden worden? De proeven waren heel nuttig gebleken, de weerstand tegen brisantgranaten was groot bevonden. De beste betonsamenstelling die als dek king gebruikt kon worden werd uiteindelijk gevormd door cement- beton van hardsteenslag. Hier bovenop verdiende het aanbren gen van een dekking van zand zeker geen aanbeveling. Het aan brengen van een ijzeren beplating aan de binnenzijde voorkomt dat na beschieting betonbrokken op de manschappen komen en zoals de onderzoeker schrijfthet moreel van het in het gebouw gehuisveste troepen wordt niet geschaad doordat deze in de dek kingen scheuren zien ontstaan". De beschietingen op de gebouwen werden uitgevoerd met 21 cm brisantgranaten en met brisant- en pantsergranaten uit een kanon van 15 cm. De mortieren van Krupp waarmee ze werden afgeschoten golden als de krachtigste uit het toenmalig belegeringsgeschut. Na de proefnemingen was er ken nelijk nog één fort in zo'n goede conditie dat deze langdurig kon blijven bestaan. Een wandelkaart uit 1911 geeft echter op die plek nog drie posities aan met daarop echter één naam vermeld: 't Fort". Het kan dus zijn dat in 1911 er naast dit fort nog twee, waar schijnlijk vervallen, overblijfselen van de andere forten bestonden. Volgens deze kaart liep er in het westelijke duingebied slechts één pad. Dit werd het "Zee Pad" genoemd. Dit pad liep in het ver lengde van de Mariaweg, recht streeks naar de plaats van de for ten. Let wel, de Mariaweg liep toen niet verder dan de Wilhelminalaan terwijl hij nu tot de "Dr. van Steinweg" loopt! Voor één fort gold kennelijk dat de inspanning te groot was om hem te verwijderen. Alles ging in die tijd immers nog met handkracht. Alle andere forten waren na afloop van de beschietingen ken nelijk dermate vernield dat zij geruimd werden. HET SPOOR De bouwmaterialen benodigd voor de bouw van deze "forten" werden aangevoerd door een spe ciaal gebouwde genielijn die vanaf de Franschman westelijk langs een bestaand duinpad in de richting van het toen nog niet bestaande Bergen aan Zee liep. Deze genie lijn van 60 cm spoorbreedte werd gebouwd in 1892 en werd gebruikt tot 1894. Op deze smal- spoorlijn reed een locomotief voor dienst in onze duinen gebouwd in 1892 met de naam, hoe kan het dan ook anders: "Schoorl". Deze locomotief vervoerde naast mate rieel, gelegen op lorries, ook per sonen die op langsbanken zaten. HET LAATSTE FORT Het laatst overgebleven fort werd pas veel later opgeruimd. De pre cieze datum van verwijdering heb ik helaas niet kunnen achterhalen maar volgens Schoorlaars die het kunnen weten is dit in ieder geval na de 2e wereldoorlog gebeurd. Deze Schoorlaars en oud Schoorlaars zeiden dat het om een boogvormig opgemetseld rood bakstenen bouwwerk ging met een toog. Het baksteen was van een zo'n grote hardheid werd ver teld, dat eigenlijk van beton gesproken kon worden zoals dit ook in de omschrijving van de tekening staat. Het fort bestond uit enkele vertrekken die vlak voor de oorlog grotendeels dichtgestoven waren. Je kon er nog wel in staan maar de vertrekken waren niet goed meer te onderscheiden. Door dit dichtstuiven kon je je ook slecht voorstellen hoe groot het fort werkelijk was. Ook omdat het fort enigszins verzonken leek in het omringende landschap: vanuit zee was niets zichtbaar en vanaf de oostkant alleen als je wist waar het lag. Van de bovenkant wist één Schoorlaar zich te herinneren dat dit plat en van beton was. De andere geïnterviewden spreken deze betonnen dakconstructie per tinent tegen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat het oorspronkelijk aanwezige betonnen dak na kapot geschoten te zijn verwijderd werd waarna de nog redelijk in tact zijnde resten ongesloopt zijn gebleven. Dit bespaarde immers dure sloopkosten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het duingebied spergebied. Welhaast uitgesloten is dat het het bouwwerk toen gebruikt werd door de bezetter. In ieder geval komt het fort niet voor op de kaar ten van het Bureau Registratie Verdedigingswerken gemaakt in 1947. Het definitieve eind kwam in de late zeventiger jaren toen de firma Kruk het bouwwerk sloopte. Waarschijnlijk is dit toen in één moeite doorgegaan tezamen met de sloop van bunkers uit de twee de wereldoorlog. Dit omdat er geen aparte sloopvergunning, die door Rijkswaterstaat afgegeven moet zijn, te vinden was. De firma Kruk zelf kon hier geen uitsluitsel over geven omdat ook hun archief (in 1996) geruimd is. Het puin van dit fort is uiteindelijk verwerkt als kustversterking en wel aan weers zijden van twee strekdammen pal ten noorden van paal 29. Tenslotte: een foto van dit laatste fort lijkt niet te bestaan. Ik hoop dat een ieder die nuttige informa tie of toch een foto en informatie heeft die hierboven niet vermeld is dit mij laat weten. R. Boer BRONNEN: Vele Schoorlaars en Oud- Schoorlaars J. Kok. Stoomtram rond Alkmaar, 1981. F.D. Zeiler. Nollen Krochten Blinken. Duintoponiemen tussen Wijk aan Zee en Camperduin, 1995. J.R. Verbeek. Kustversterkingen 1900 -1940. J.H. de Man. Gewapend en onge wapend beton in de versterkings kunst. Uit de Ingenieur jrg. 1922, no 12, blz 210/213. Kaart Uitwaterende Sluizen in Kennemerland en West-Friesland (1680, laatstelijk herzien in 1745). Topografische Kaart van 1877, gedeeltelijk herzien in 1908 Concessieboek Hoogheemraadschap, archief te Huisduinen Cultuur-historische Vereniging Scoronlo

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 1999 | | pagina 6