Een boot- en treinreisje rond 1910 Belevenissen van een Groeter knulletje Scoronio op bezoek bij onze 80-jarige dorpsbewoner, de heer H. J. Meedendorp, teneinde bij een bejaarde Groetenaar wat kopij te vergaren, tekende aa. onderstaand verslag van een boot- en treinreisje Groet-Den Helder v.v. op. Zit het een beetje mee, dan kan je die trip tegenwoordig met de auto heen en terug binnen het uur doen. De sfeer van vroeger, zoals de heer Meedendorp die als jochie proefde, is niet meer. Op een zaterdagmorgen gingen Henkie en zijn moeder, gezeten cp de 'driewielder kar' van Dirk Duin, op stap. Dirk bracht de reizigers met zijn paard en kar naar de molen van Hoogvorst (de Groeter molen). Vanaf de molen ging liet te voet langs de Hargeivaart naar Zijpersluis, waar men cp de boot stapte Langs de Hargervaart was een door schippers van de zandschuiten uitgelcpen pad. De "Nieuwe Diep' waarmede werd gevaren was een stoomboot. Vfoor Henkie Meedendorp een hete gewaar wording, want tot dan had hij alleen nog maar de zandschuiten gezien die een zeil hadden, of dus bij windstil weer getrokken werden. De 'Nieuwe Diep' was een vrachtschip met passagiers- accommodatie. In liet voorschip lag de kajuit voor de passagiers, die op banken van glad gelakte latten zaten. Omdat de stoomketel van het schip uiteraard ook onderin was geplaatst, was liet in de kajuit meestal behaaglijk warm. Vferder stonden er in de kajuit een aantal tafeltjes. Wanneer je als jochie op de banken ging staan kon je net door de raampjes van de kajuit gluren, die ongeveer een halve meter boven het dek lagen. Henkie Meedendorp heeft de kajuit van de "Nieuwe Diep' als erg behaaglijk ervaren. Ook al vanwege de petroleum - lampen die er in aangebracht waren en die al 's morgens vroeg en tegen de avond brandden. Henkie en zijn moeder gingen echter met de boot van twaalf uur. Dat betekende dat je om ongeveer vier uur 's middags in Den Helder was. Zo nu en dan meerde de boot onderweg af. Dat gebeurde bij St. Maartensvlotbrug, Burgervlotbrug en 't Zand. Vbor een joch als Henkie Meedendorp duurde zon reis toch wel lang. De beker warme clrocolademelk die hij onderweg kreeg vormde dan ook een prettige afwisseling, terwijl zijn moeder, die zich best vermaakte door met de andere passagiers de laatste nieuwtjes uit te wisselen, hem zo nu en dan op haar schoot liet staan, zodat hij wat beter naar buiten kon kijken. Henkie en zijn ouders bleven een nacht in Den Helder over. Vader Meedendorp, die zaterdag tot vier uur s middags moest doorwerken, was met de trein gekomen. De volgende dag ging het gezin weer naar huis. Ditmaal met de trein. Dat betekende ongeveer drie uur reizen. Ook de trein maakte een enorme indruk op Henkie, een Jochie geboren in het huis van Mulder aan dc Hargerweg bij de laadbrug. Zijn wereldje bestond tot dan uit de zand schepen, de lorries, de schippers en hun vrouwen. Een kind levend temidden van de natuur. En dan op een dag dat Helderse station. De grote zwarte locomotief met stoom uit de wielkasten en een zwarte pluim uit de schoorsteen. Zijn vader zette hem in de coupé en trok aan een leren riem in de deur, waardoor het raampje omlaag kon. Tot Henkies verbazing ging de trein dwars door de weilanden tussen de koeien door. Ook over sloten en vaarten. In Schagen stappen ze uit. Hollend reppen ze zich naar het trammetje dat l»en richting Sclroorl moet brengen. Dat stopt veel onderweg. Henkie geniet, want vanuit de trein zie je ved meer dan door de raampjes van de "Nieuwe Diep". Het gaat ook vlugger. In Schoorl aangekomen wacht een verrassing. Daar staat Jan W&genaar, die evenals Henkies vader bij 'baas' Peeck in dienst is, met de 'glazen' wagen. Baas Fteeck, die van het reisje van Meedendorp afwist, had dat zo geregeld. Na een half uur rijden waren ze terug in Hargen. Het was Ivilf zeven s avonds. Vsder Meedendorp gaf Jan Wagenaar als dank een sigaar, die deze bij de anderen in de koker deed. Als vaste koetsier van de familie Ffeeck werden hem wel vaker sigaren aangeboden. Henkie ging naar bed. Hij had een enerverende en verre reis gemaakt, die nog vers in zijn geheugen ligt vanwege dc indrukken die hij toen cpdeed. Dit speelde bijna tachtig jaar geleden. Piekert u ook over die autQ met op afstand te bedienen elektrisch te openen ramen? Waar bleef de leren riem om het treinraampje te openen? Waar bleef dc tijd? G. M. Kramer. 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Scoronlo: uitgave van de cultuurhistorische vereniging Scoronlo | 1992 | | pagina 5