28.
toen de huidige Piet in het bedrijf kwam,
bestond dat uit twee Bedfords en een DAF.
Een 'Dafje', zoals Piet zegt, bladerend door
het boek vol foto's van glimmende zware
jongens.
Voordat jonge Piet achter het stuur kroop,
reed Gebr. Oudeman veel voor Peter
Verburg in Noord-Scharwoude, de
Noordhollansche Conservenfabriek.
Doperwten, spinazie, tuinbonen, granen,
witte kool, rode kool, bloemkool, sperzie
bonen, van alles. Eerder had het bedrijf
één wagen 'vast in de aardappels'. Het ver
voer voor bloembollen nam gaandeweg
toe. Vooral Paulus zat in de irissen, tulpen
en lelies.
Voor zichzelf
In 1969 stapte Jan uit het bedrijf en begon
voor zichzelf. Twee zoons van hem, Pierre
en John, hebben dit transportbedrijf voort
gezet. Het is ook aan de Hasselaarsweg
gevestigd, op nummer 23. Dit bedrijf heeft
twee wagens lopen. Pierre en John zijn 'ei
gen rijders'. Jan Oudeman is overleden in
2005.
Piet en Paul gingen samen verder. In 1980
overleed Paul plotseling door een hartin
farct. Hij was bezig een vracht aardappels
in zakken te laden.
Van de drie broers bleef dus Piet alleen
over in het bedrijf. Met zoon Piet aan zijn
zijde kwam er 'P.P. Oudeman en zn.' op de
wagens te staan. De twee P's staan voor
Petrus Paulus, de doopnamen van Piet.
Tot halverwege de jaren tachtig waren de
activiteiten voor 95 procent agrarisch ge
tint. Wel was het werkgebied vergroot.
Ritten naar België werden geen uitzonde
ring meer.
Witloftrekkers
Het agrarisch vervoer in de jaren zeventig
en tachtig vertelt ook veel over de veran
dering van Heerhugowaard van platte-
landsdorp naar een stedelijke gemeente.
Piet: ,,Ik kwam in 1983 in het bedrijf en er
waren toen elf witloftrekkers in
Heerhugowaard. Kort na 2000 zijn die ver
dwenen, niet één bleef er over. Deze be
drijven teelden witlofpennen op contract.
Dat vervoer gaf ons in de herfst zes weken
werk."
Met de jonge Piet aan het roer verzette het
transportbedrijf de bakens. ,,Al snel kocht
ik een aanhanger erbij. Met hooi en stro
kon ik anders te weinig meenemen." Hij
haalde ander werk binnen. ,,Ik ging hout
rijden, deed een betonplatenhandeltje er
bij." Rond 1990 huurde hij de eerste losse
krachten, ongeveer tien jaar later kwam de
eerste vaste kracht. Vader Piet stapte op
zijn 63e uit het bedrijf. Graag kroop hij
daarna achter het stuur voor incidentele rit
ten. Na tien jaar was dat over.
Containerauto's
Piet dreef het bedrijf tien jaar met een
compagnon, John Veldman. Dat was van
1998 tot 2008. Veel veranderingen dienden
zich rond die periode aan. Het agrarische
werk verminderde verder. Met zijn contai
nerauto's richtte Piet zich op bouwafval.
Bedrijven in de bouwsector werden be
langrijke opdrachtgevers. Een forse stap
was de overname in 2011 van drie auto's
van Stammis Verhuur uit De Noord. Zes
jaar eerder al was een wagen gekocht van
kistenfabriek Necap uit Wieringerwerf.
Van een heel andere orde was het besluit
om Bleeker Transport over te nemen. Deze
DAF met aanhanger, volgeladen
met doperwten. Hiermee reed Piet
(1936) veel voor de
Noordhollansche Conservenfabriek
van Peter Verburg in Noord-
Scharwoude.