28. toen de huidige Piet in het bedrijf kwam, bestond dat uit twee Bedfords en een DAF. Een 'Dafje', zoals Piet zegt, bladerend door het boek vol foto's van glimmende zware jongens. Voordat jonge Piet achter het stuur kroop, reed Gebr. Oudeman veel voor Peter Verburg in Noord-Scharwoude, de Noordhollansche Conservenfabriek. Doperwten, spinazie, tuinbonen, granen, witte kool, rode kool, bloemkool, sperzie bonen, van alles. Eerder had het bedrijf één wagen 'vast in de aardappels'. Het ver voer voor bloembollen nam gaandeweg toe. Vooral Paulus zat in de irissen, tulpen en lelies. Voor zichzelf In 1969 stapte Jan uit het bedrijf en begon voor zichzelf. Twee zoons van hem, Pierre en John, hebben dit transportbedrijf voort gezet. Het is ook aan de Hasselaarsweg gevestigd, op nummer 23. Dit bedrijf heeft twee wagens lopen. Pierre en John zijn 'ei gen rijders'. Jan Oudeman is overleden in 2005. Piet en Paul gingen samen verder. In 1980 overleed Paul plotseling door een hartin farct. Hij was bezig een vracht aardappels in zakken te laden. Van de drie broers bleef dus Piet alleen over in het bedrijf. Met zoon Piet aan zijn zijde kwam er 'P.P. Oudeman en zn.' op de wagens te staan. De twee P's staan voor Petrus Paulus, de doopnamen van Piet. Tot halverwege de jaren tachtig waren de activiteiten voor 95 procent agrarisch ge tint. Wel was het werkgebied vergroot. Ritten naar België werden geen uitzonde ring meer. Witloftrekkers Het agrarisch vervoer in de jaren zeventig en tachtig vertelt ook veel over de veran dering van Heerhugowaard van platte- landsdorp naar een stedelijke gemeente. Piet: ,,Ik kwam in 1983 in het bedrijf en er waren toen elf witloftrekkers in Heerhugowaard. Kort na 2000 zijn die ver dwenen, niet één bleef er over. Deze be drijven teelden witlofpennen op contract. Dat vervoer gaf ons in de herfst zes weken werk." Met de jonge Piet aan het roer verzette het transportbedrijf de bakens. ,,Al snel kocht ik een aanhanger erbij. Met hooi en stro kon ik anders te weinig meenemen." Hij haalde ander werk binnen. ,,Ik ging hout rijden, deed een betonplatenhandeltje er bij." Rond 1990 huurde hij de eerste losse krachten, ongeveer tien jaar later kwam de eerste vaste kracht. Vader Piet stapte op zijn 63e uit het bedrijf. Graag kroop hij daarna achter het stuur voor incidentele rit ten. Na tien jaar was dat over. Containerauto's Piet dreef het bedrijf tien jaar met een compagnon, John Veldman. Dat was van 1998 tot 2008. Veel veranderingen dienden zich rond die periode aan. Het agrarische werk verminderde verder. Met zijn contai nerauto's richtte Piet zich op bouwafval. Bedrijven in de bouwsector werden be langrijke opdrachtgevers. Een forse stap was de overname in 2011 van drie auto's van Stammis Verhuur uit De Noord. Zes jaar eerder al was een wagen gekocht van kistenfabriek Necap uit Wieringerwerf. Van een heel andere orde was het besluit om Bleeker Transport over te nemen. Deze DAF met aanhanger, volgeladen met doperwten. Hiermee reed Piet (1936) veel voor de Noordhollansche Conservenfabriek van Peter Verburg in Noord- Scharwoude.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2021 | | pagina 30