7.
ten, hetgeen resulteerde in bloedhete moto
ren die zelfs af en toe in de fik vlogen. Zo
rond de jaren tachtig was deze hobby bijna
een zachte dood gestorven. De Britten ech
ter, onder de merknaam Scalextric zijn
nooit echt van de markt geweest en tot
mijn verbazing bleek de hobby in de afge
lopen tijd weer op te bloeien. Ik kreeg be
gin 2000 van een Engelse vriend al knip
sels van wedstrijden die daar gehouden
werden en ook in Nederland kwamen er
weer clubs. Nu niet voor kinderen, maar
enthousiaste mannen, die zich een en ander
van vroeger herinnerden.
Enkele jaren geleden kwam ik bij toeval
weer terug bij deze hobby, en wat bleek; er
zijn nu clubs overal en de toelevering in
dustrie is gigantisch. Vooral in Spanje, waar
de markt groot is, zijn vele grote en kleine
fabrikanten die prachtige auto's maken.
Exact op schaal en fijn gedetailleerd. Echt
professioneel spul komt uit Italië. Kwam er
op de echte circuits iets nieuws op de baan,
de mini versie was binnen een jaar te koop.
Ook zijn er mensen die alleen verzamelen
en hele kasten vol hebben staan. Van
Porsche bijvoorbeeld zijn meer dan twee
honderd modellen te koop. Op beursen is
veel te koop, wij staan er zelf ook wel eens
en het publiek komt uit Engeland,
Duitsland en België. In enkele speciale
winkels koop je onderdelen om de auto's te
"tunen". Je kunt andere tandwiel verhou
dingen, andere banden (tientallen rubber
mengsels), motoren en fraaie aluminium
velgjes etc verkrijgen. Ik heb zelf een test
bank, waarop elke omgebouwde auto uitge
test kan worden. De snelste loopt 43 echte
kilometers per uur, wat op mijn baan tot su
per snelle tijden leidt. Uiteraard worden de
rondetijden dan elektronisch gemeten en di
rect in de laptop vastgelegd. Zo heb ik dus
een hobby, waarvan de kiel vijftig jaar ge
leden in Heerhugowaard werd gelegd.
De schrijver van dit artikel, Rob Cevat, op
jonge leeftijd al een enthousiast racer.
Porsche Martini 917 LH Martini
Groen nr 3
Porsche Martini 917 KH Martini
Groen nr. 22