Snelle start raceteain l; IS*- HL MINI RACEBAAN IN HEERHUGOWAARD met bijbehorende auto"s en rijden maar. In negen van de 6. 85$ ver. Dus wij er heen voor die aangekondigde wedstrijden, en weer wonnen mijn broer en ik bijna alle wedstrijden. Ik woonde toen nog in Alkmaar, verhuizing naar Heerhugowaard zou pas zestien jaar later plaatsvinden. Mini racen, of officieel "slotracen" was in die jaren erg "in". Je kocht een racebaan van Scalextric of Fleischmann tien gevallen lag de boel na een paar maan den ongebruikt in een hoek, simpelweg omdat het beginbaantje te kort was en de "coureurs" de meest essentiële gave niet bezaten. Namelijk Geduld. Zodra je de handregelaar inkneep, gingen die auto's er als een speer vandoor, om in de eerste de beste bocht door de kamer cq de zolder te keilen. Het beheersen bleek dus een hele motortje werkt dan als een dynamo en door de kleine opgewerkte stroom kort te slui ten, remde de auto. Maar de hobby groeide en er werden zelfs grote banen geopend, waar je tegen betaling je eigen spullen kon uit testen. De van oorsprong Britse hobby werd in de USA opgepakt en daar moest natuurlijk alles groter, beter en vooral sneller. Er werden motortjes ontwikkeld, die 5 of meer Ampère bij 12 Volt gebruik- klus, gek genoeg moest je ook leren te "remmen", d.w.z. de handregelaar een frac tie van een seconde los laten. Het elektro- Onlangs vond ik in een map een krantenknipsel uit 1970. Het ging over een mini racebaan die in Heerhugowaard was geopend met wedstrijden voor jong en oud. Mijn broer en ik waren al enige tijd op zolder zelf met een eigen baan bezig, en hadden in het voorafgaande jaar in Hoorn meegedaan aan de door de Scalextric importeur georganiseerde races. Dit resulteerde in 6 (zes!) klasse overwinningen voor ons. Daar in Hoorn kwamen we in contact met Herman de Jonge uit Heerhugowaard, die vertelde, zelf ook zoiets te willen organiseren. De eerste keren bij hem op zolder, doch na eni ge tijd kreeg hij de Gemeente Heerhugowaard zover, hem geld en ruimte beschikbaar te stellen om een wat professio nelere baan te bouwen. Dit kon dan in gebouw Kuitert aan de van Eedenstraat, de vroegere timmerfabriek. Het resul teerde in een echte houten baan. In 1970 was het dan zo- Rob Cevat (folo Jun y 4 4 in GTkhts* temer w* Jrugdri wiaaelbekei ir J Srvnt. lerwiil Sevni met cru tweede morst iinncn derde H de Jonge en «fawftpr rfeninem. ‘ftrdWDdttritd vo trtrctd de door <S denir Kom dr I Deen Maarulugrnh' twrr uur worm wed’rijden tri die I* Mwrblntlip de Jonge WMt<l a X HEERHt'GOWAARD - Hel minla lour Racing Tram lirerhugnwaard •«vefl etndellik ren definitief onderko mm gekregen In grhouw Kuiter* ibrrk Midden* rc Van Erden- «traatl waar de geheel nieuwe race Mvnmmixlnii i* opgebouwd werden roadagmldd.tc de reratr proefritten gereden. Zowel leden al» nirt-lrdrn I tan het Racing team werdrn In de I gelegenheid gesteld hun kunnen on de haan tr tonen Het nieuwe circuit toerfl een starimogelUkheid voor tier waren» terwijl de ruimte er omheen co i». dal men de verrichtingen op de baan ralmachnot» kan volgen. Socratari» H de Jonge t» bijzonder blij met de huidige nntwfkkeiing. want «rtnd* de Oprichting werd de tr.tni rarespett bij hem thuis or eer. 1 zolderkamer beoefend De ruimte I daar was zee’ beperk’ en op een j gegeven ogenblik leek de zaak voiko I men uit de hand te lopen Daarom I werd door rtr leremging eer. verzoek gedaan aan de Algemene Jeugdraad voor meer ruimte, kwam deze er niet dan rnu de vereniging moeten orden opgebevem Toen er behalve uimte in het nieuwe clubhui* enkele ■‘■•ken geleden ook geld ter beschik king kwam, kon worden begonnen met de bouw van het snelle circuit. I dat de vorm beef’ van eer. acht en vier hanen heeft e'k met een lenntr an 36 me'er Om het racen nog neer aantrekkingikrt ht te geven ia -an eén vai. de uiteinden var. het rirvuit. een viaduct De wagentje* orden geleld lang* Jooprtcheh Cle aan iedere kant bekleed zijn met »n metalen band terwijl de baan is 'enuardïgd van spaanplaat Het ere 'enhouten onorrstel is door middel an wieltjes verplaatsbaar Door de celfwrrkcaamhrid »an een tanlal volwassen leden van de ver eniging kon onder meer t arbeid»- loon worden uiige* paard I Zondagmiddag was er volop span nlng en «gusutie in gebouw Kuiters. waar zowel de jeugd als de ouderen I ach konden uitleven met miniatuur wagentje», die snel lullen kunnen lie reiken ran .M» h 60 km per uur Om bet hrlemaa. echt te maken waren et ook nog priirru beschikbaar gesteld Bi) de ra» in tie tIT klasse werd de door de Alretnrnr Jeugdraad lie schikbaar g.-telde wissrlbeker in wacht gesleept dooi zijn broer It plaat» genor..rr. en vierde werd reap K v d Heydan Bi) de junioren t« werd de finale «owonnrn door WHlinrn Wouters. Tw»'cde werd Peter Stam. UU steller Trlloniai

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2020 | | pagina 8