I ■l i i I H HÏÏH FTh H H L m 14. Broekhorn. Wel in relatie met de agrarische sector. Van 1892 tot 1939 stond op het eind van de Stationsweg van Heerhugowaard bij de Broekerhoek de stoomzuivelfabriek 'De Kroon'. In 1916 kwam daar de graanmaalderij 'De Goede Verwachting' bij. Die heeft het daar nog lang uitgehouden, tot 1991. Het pand staat er nog. De Waardse burge meester Molleman zag in de jaren zestig Broekhorn als ideale plaats voor het ontwikkelen van een industrieter rein, direct gelegen aan de ringvaart, maar de provincie dacht er anders over. Niet Broekhorn werd het Waardse centrum van bedrijvigheid, maar het huidige bedrijven terrein De Zandhorst. De Broeker veiling stopte in 1973 en werd een museum. Het spoorlijntje van Broek was een jaar eerder opgeheven. De overhaal verdween in 1968 voorgoed. De resten ervan liggen er nog. De Broekeruitvalsweg werd vervangen door de Broekerweg die vanaf de kruising Westerweg/ Zuidtangent dwars over de Vlaarding loopt naar de brug die nu Broekhornerbrug heet. Broekhorn is een nieuwbouwwijk geworden met sinds 2014 een jachthaven die in open verbinding staat met de ringvaart. Die doorvaart door de ringdijk bij Broekhorn was de oude droom van het Waardse polderbestuur uit 1910. Literatuur en bronnen Q kolk m I' 11 •i i O Volharding kolk Vita Nova Rustenburgerweg MkM. ar. SS Door het bouwen van schutsluizen en kolken veranderde Heerhugowaard van een rijpolder in een vaarpolder Op de foto werkzaamheden rond 1928 aan een kolk in de Middenweg. Op de achtergrond boerderij d'Olifant, Middenweg 55. Bouw van een kolk bij café De Rustende Jager van Ab Noorden (Middenweg 53). Rechts het café met ernaast de wagenmakerij van Jacob Met (Middenweg 47-49-51). Situatieschets ter hoogte van café De Rustende Jager, Middenweg 53. In de Middenweg zijn links en rechts van de af slag Rustenburgerweg twee kolken gemaakt. Zo kon men va rend de Molentocht bereiken. Foto's en kaarten collectie Henk Komen. Belonje, J, 1929. De Heer-Hugowaard, een geschie denis van den polder. Dekker, Ed, 2008. Coöperatie De Goede verwach ting. In De Overhaal, uitg. St. Hist. Heerhugowaard. Entius, Simon, 1986. 100jaar Broeker veiling. Broek op Langedijk. Geus, J.P., 1989. De Oosterdijk van het Geestmerambacht. In West-Friesland Oud Nieuw. Komen, Henk, 2005. Over overhalen, overtomen of windassen. In De Overhaal, uitg. St. Hist. Heerhugowaard. Komen, Henk, 2011. Stolpboerderijen in Heerhugowaard, deel III. Schoorl Langedijk, D., 1969. De geschiedenis van de Langedijk. Bergen. Mieris, F. van, 1753-1756. Groot Charterboek der Graven van Holland enz., Leiden, deel III. Plakman, Jaap, 2018. Bemaling Geestmerambacht met de molens van weleer. In Van Otterplaat tot Groenveldsweid, uitg. St. Langedijker Verleden. Schilstra, J.J., 1981. De Heerhugowaard. De ge schiedenis van de Huygenwaert. IJff, Jan, 1987. De brug van Klaas van der Molen. In Kuieren door historisch Langedijk. Zeeman, Klaas en Jan IJff, 1993. Langedijker Streekhistorie. Noord-Scharwoude. Met dank aan Arie Kaan en Hans de Graaf voor de verstrekte historische gegevens. Midd. ar. 41 smederij Jac Met Midd. ar. 49 ar. S3 II II II Midd. ar. «X II -Lj- café d'Olifant Molentocht

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2020 | | pagina 16