Over de ringvaart bij Broekhorn lag geen brug. Je kon alleen per boot 11. Stationsweg naar het station van Heerhugowaard gereden te worden. Bij het station werd alles weer overgeladen in spoorwagons. De Broekersluis kon deze drukte niet meer aan. De wachttijden werden te lang. In 1882 werd de sluis vergroot. Nu konden meerdere schip pers en tuinders met hun boten de sluis passeren. Het 'lijntje van Swager' Cornelis Swager (1851-1918) boerde aan het begin van de Stationsweg. Hij woonde naast het station en was behalve boer en polderbestuurder ook ondernemer. Hij zag het dagelijkse heen en weer gezwoeg van de vele wagens met groenten die eerst bij de Broekerhoek en vervolgens bij het station overgeladen werden. Swager besloot in 1879 voor eigen kosten een spoorlijntje aan te leg gen, een aftakking van het hoofdspoor, iets ten noorden van het sta tion, naar de Broekerhoek, het zogenoemde 'lijntje van Swager'. Een paard trok wagon voor wagon van de Broekerhoek naar het station. Men hoefde niet meer over te laden van schuiten in boerenkarren. Het laden in wagons kon nu direct bij de Broekerhoek plaatsvinden. over. Het veer werd onderhouden door de molenaar van de in 1868 aan de Oosterdijk bij Broekhorn gebouwde watermolen (mo len van Zwaantje). Je kon dan lopend over de Oosterdijk, later Sluiskade genoemd, naar Broek. Gerrit de Wit bouwde op de Oosterdijk tegenover de Stationsweg een boerderijtje en begon er een koffiehuis met de naam 'De Overhaal', naar het pontje dat hij daar in de ringvaart liet varen, zodat bezoekers van zijn café niet meer afhanke lijk waren van de watermolenaar. Het was een kabelpontje, dat langs een over het wa ter gespannen staaldraad de verbinding tus sen de Westdijk (Heerhugowaard) en de Oosterdijk (Broek op Langedijk) onder hield. Als het pontje niet voer, liet men de kabel zakken om het vaarverkeer niet te belemmeren. Voor het overbrengen vroeg Gerrit een paar centen. In 1877 nam Jan Blom zijn koffiehuis met het pontje van hem over. Brug over de ringvaart Een groot deel van het zuidelijk van de Broekerhaven gelegen Buitenland was in bezit van Klaas van der Molen (1840 1919). Hij liet in 1879 een houten brug bouwen vanaf zijn land over de ringvaart naar de Westdijk van Heerhugowaard (iets noordelijker van de huidige Broekhornerbrug). Hij zorgde voor de paarden voor de trekschuiten die daar van en naar Alkmaar voeren. Door deze voet brug kon hij zijn paarden gemakkelijker aan de overkant krijgen, daar immers, aan de Heerhugowaardse zijde van de ring vaart, lag het jaagpad. Er liep een privé pad van zijn brug over het Buitenland naar de Dijk. Wie gebruikmaakte van deze nieuwe verbinding tussen Heerhugowaard en Broek moest tol betalen. De gemeente Broek zag wel wat in deze nieuwe zuidelij ke verbinding tussen beide gemeenten. Maar het moest dan wel een rijbrug wor den en met een brede toegangsweg. Jan Blom van het koffiehuis aan de Oosterdijk zag de bui al hangen. Als dit doorging, kon hij zijn nering aan de Broekerhoek wel vergeten. Hij stelde voor om een verharde weg aan te leggen vanaf zijn koffiehuis tot de Spieringbuurt. Ook zou hij zorgen voor een rijbrug over de ringvaart tegenover de Stationsweg, maar hij verlangde daarvoor wel van de gemeente een jaarlijkse bijdra ge van driehonderd gulden en het recht om tol te heffen. Het pontje bij Broekhorn. Op de achtergrond Heerhugowaard met rechts de schoorsteen van zuivelfabriek De Kroon. De boerenwagens zijn van tuinders uit de Waard die kool overladen in schuiten om naar de Broeker veiling te gaan. Foto van na 1903 Het spoorlijntje van Swager naar Broekhorn, aangelegd in 1879 en opgeheven in 1903. T

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2020 | | pagina 13