10. Buitenland tussen de Dijk en de binnenringdijk kwam te liggen en tot het gebied van de ringvaart ging behoren. Al het water in dat gebied bleef daardoor in open verbinding staan met de ringvaart. Dit kon blijkbaar doordat de gronden van het Buitenland zo hoog lagen, dat ze het waterpeil van de ringvaart aankonden. Zo is hier tussen de Dijk en de Waard de haven van Broek ontstaan. Burgemeesters De Vlaarding bestond uit twintig akkers zaadland en kwam als drui- pland in de polder Heerhugowaard terecht omdat de ringvaart dit schiereiland bij Broekhorn afsneed van het Oosterdel gebied. Dit ho ge land werd gebruikt om er enkele molens op te bouwen om de pol der Heerhugowaard droog te houden. De molens stonden er tot het eind van de negentiende eeuw. De komst van het stoomgemaal van Heerhugowaard in1877 betekende hun einde. De eerste boerderij die op de Vlaarding gebouwd werd, stond aan de Westdijk (in Langedijk werd deze dijk Waarddijk genoemd) en werd omstreeks 1700 ge bouwd. De grote boerenstolp was lange tijd een pachtplaats. In 1829 kocht Frederik de Boer (1773-1850) deze stolp. Hij woonde in Broek en was burgemeester van het toen ruim zeshonderd inwoners tellende dorp Broek op Langedijk. Zijn zoon Jan de Boer (1801-1864) volgde hem in 1847 op als burgemeester van Broek. Zijn andere zoon Dirk (1806-1867) kwam op de boerderij in de Vlaarding, gelegen bij Broekhorn in Heerhugowaard. Daardoor kon Dirk burgemeester van Heerhugowaard worden en dijkgraaf van de polder. Nu de ringvaart bij Broekhorn zo belang rijk geworden was, wilde Broek daar ook een sluis hebben. Die sluis kwam er in 1769 op de plaats waar op de Oosterdijk de overhaal lag. Er ontstond vandaar een dagelijks beurtverkeer op Alkmaar met een vaartuig met zeil dat 'snip' werd genoemd. Om een snelle verbinding met de stad te garanderen werd de bepaling ingevoerd dat de 'snipman' steeds voorrang kreeg voor de doorvaart in de sluis. Eenmaal in de ring vaart stond een paard klaar die de snip over het jaagpad naar Alkmaar trok Het was aan de Broekhorn een komen en gaan van beurtschippers en vrachtvervoer van tuinbouwproducten. Station bij Broekhorn De aanleg in 1865 van de spoorlijn met het station Heerhugowaard dichtbij Broekhorn bracht veel verandering. Aanvankelijk ventten de tuinders hun producten zelf uit in de stad, maar lieten het vervoer en de verkoop ervan steeds meer over aan schip pers die via de ringvaart naar Alkmaar voeren. De eerste die gebruikmaakte van de nieuwe mogelijkheden die het station bood, was schipper en groentehandelaar Gerrit Wagenaar. Vanaf 1866 gingen zijn tuinbouwproducten per spoor naar de grote steden. Hij was de eerste exporteur van groenten en na hem volgden er meer. Het station van Heerhugowaard werd een be langrijke schakel in het vervoer van tuin bouwproducten. Het aantal tuinders nam sterk toe dat via de Broekersluis naar Broekhorn voer (ook Broekerhoek ge noemd). Daar werden de tuinbouwproduc ten uit de schuiten overgeladen in boeren wagens om via de daar tegenover liggende Sluizen Bij Noord-Scharwoude werd in 1630 een schutsluis in de Oosterdijk gebouwd. Alle dorpen van Langedijk betaalden daaraan mee. Het was de enige plaats om vanuit de Langedijker dorpen in de ringvaart van Heerhugowaard te komen. Voor de Broekers was dat wel erg ver weg. Ze kregen aan de Spieringbuurt daarom een overhaal die schuiten vanuit het Oosterdel gebied over de Oosterdijk trok de haven van Broek in. Pas toen in 1756 in de Hoornse Vaart bij Alkmaar een schutsluis was gebouwd, werd de ringvaart van Heerhugowaard be langrijk voor de Langedijker tuinders. Het werd de directe verbinding over het water om de tuinbouwproducten naar de markt in Alkmaar te brengen. Terwijl Heerhugowaard vrijwel alleen veehouders kende, was men in Langedijk al deels overgegaan op tuinbouw. Station van Heerhugowaard nabij Broekhorn, gebouwd in 1865. Foto plm. 1910. De brug van Klaas van der Molen over de ringvaart. De autobus rijdt van de Westdijk naar Broek op Langedijk. Foto plm. 1915.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2020 | | pagina 12