10g 8/1 ^Broeker veiling 1 2 7 de Heerhugowaard ^Broek op# Langedijk Oosterdel ■Dorpsstraat Zuiderdel 4 de Dijk' station de Vlaarding Molentocht Westerweg ringvaart spoorlijn 9. de Oosterdijk bij Broek niet door te trekken als bescherming tegen het water van de Waard vertelt de historie niet. Waarschijnlijk was het toen nog niet mogelijk om een zogenoemde 'plempdijk' aan te leggen, een dijk in open water. Immers tussen de Vlaarding en de Oosterdijk bij molen B lag een groot stuk open water. Door de Oosterdijk met de Dijk te verbinden, bleef zowel de Vlaarding als het zogenoemde Buitenland (land buiten de Dijk van Broek) onbe dijkt in het meer de Waard liggen. Druipland de Vlaarding In 1625 kwam het plan om het meer de Waard droog te leggen. De werkzaamheden duurden van 1626 tot 1630. De inpolderaars gingen efficiënt te werk. De kosten moesten laag gehouden worden. Om een grote waterplas leeg te malen, is een ringvaart nodig. Zo'n ringvaart dient om het opgemalen water uit het meer af te voeren. Voor een ringvaart is zowel een binnenringdijk als een buitenringdijk nodig. Voor de Heerhugowaard besloot men tot het opwerpen van alleen een binnenringdijk. Voor de ring van buitendijken gebruikte men de bestaande dijken die om de Waard lagen. Dat kon vrijwel overal, alleen bij Broekhorn diende zich een probleem aan. Daar zou de Dijk van Broek als buitenring dijk moeten dienen. Het Buitenland, even als het schiereiland de Vlaarding, zou dan als druipland binnen de Heerhugowaard komen te liggen. Het verlies van de Vlaarding aan de nieuwe polder Heerhugowaard was voor Broek nog te ac cepteren, maar het Buitenland langs de Dijk bleef bij Broek. De binnenringdijk met ringvaart kwam daardoor op de uiter ste rand van het Buitenland terecht. Maar de bedijkers wilden niet van hogere kosten weten. Ze legden daar geen buitendijk aan voor de ringvaart, met gevolg dat de Dijk van Broek die functie alsnog kreeg en het sluis I ^^jg^Oost enli j k Westdijk A/3 Z\s 7 /Broekhorn Situatieschets (plm. 1895) van Broekhorn en omgeving, gelegen tussen Broek op Langedijk (links) en de spoorlijn van Heerhugowaard. 1. Klaas van der Molenbrug. Tussen deze brug en de sluis ligt de haven van Broek. 2. Overhaal aan de Westdijk. 3. Boerderij van burgemeester De Boer. Hier is nu de Broekhorner jachthaven. 4. Koffiehuis aan de Broekhorn met veerpont. 5. Boerderij Westerweg 16. Hier is nu het bedrijventerrein de Zandhorst. 6. Spoorlijntje van Swager naar Broekhorn (ook wel Broekerhoek genoemd). 7. Boerderij van Swager aan de Stationsweg 67. 8. Molen B, gebouwd in 1597. Het gebied tussen deze molen en de sluis heette Buitenland. 9. Broeker veiling, ontstaan in 1887. 10. Molen van Zwaantje, in 1868 gebouwd. Nog bestaand.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2020 | | pagina 11