10g
8/1
^Broeker veiling
1
2
7
de
Heerhugowaard
^Broek op#
Langedijk
Oosterdel
■Dorpsstraat
Zuiderdel
4
de Dijk'
station
de Vlaarding
Molentocht
Westerweg
ringvaart
spoorlijn
9.
de Oosterdijk bij Broek niet door te trekken als bescherming tegen
het water van de Waard vertelt de historie niet. Waarschijnlijk was
het toen nog niet mogelijk om een zogenoemde 'plempdijk' aan te
leggen, een dijk in open water. Immers tussen de Vlaarding en de
Oosterdijk bij molen B lag een groot stuk open water. Door de
Oosterdijk met de Dijk te verbinden, bleef zowel de Vlaarding als
het zogenoemde Buitenland (land buiten de Dijk van Broek) onbe
dijkt in het meer de Waard liggen.
Druipland de Vlaarding
In 1625 kwam het plan om het meer de Waard droog te leggen. De
werkzaamheden duurden van 1626 tot 1630. De inpolderaars gingen
efficiënt te werk. De kosten moesten laag gehouden worden. Om een
grote waterplas leeg te malen, is een ringvaart nodig. Zo'n ringvaart
dient om het opgemalen water uit het meer af te voeren. Voor een
ringvaart is zowel een binnenringdijk als een buitenringdijk nodig.
Voor de Heerhugowaard besloot men tot het opwerpen van alleen
een binnenringdijk. Voor de ring van buitendijken gebruikte men de
bestaande dijken die om de Waard lagen.
Dat kon vrijwel overal, alleen bij
Broekhorn diende zich een probleem aan.
Daar zou de Dijk van Broek als buitenring
dijk moeten dienen. Het Buitenland, even
als het schiereiland de Vlaarding, zou dan
als druipland binnen de Heerhugowaard
komen te liggen. Het verlies van de
Vlaarding aan de nieuwe polder
Heerhugowaard was voor Broek nog te ac
cepteren, maar het Buitenland langs de
Dijk bleef bij Broek. De binnenringdijk
met ringvaart kwam daardoor op de uiter
ste rand van het Buitenland terecht. Maar
de bedijkers wilden niet van hogere kosten
weten. Ze legden daar geen buitendijk aan
voor de ringvaart, met gevolg dat de Dijk
van Broek die functie alsnog kreeg en het
sluis I
^^jg^Oost enli j k
Westdijk A/3
Z\s 7 /Broekhorn
Situatieschets (plm. 1895) van Broekhorn en omgeving, gelegen tussen Broek op Langedijk (links)
en de spoorlijn van Heerhugowaard.
1. Klaas van der Molenbrug. Tussen deze brug en de sluis ligt de haven van Broek.
2. Overhaal aan de Westdijk.
3. Boerderij van burgemeester De Boer. Hier is nu de Broekhorner jachthaven.
4. Koffiehuis aan de Broekhorn met veerpont.
5. Boerderij Westerweg 16. Hier is nu het bedrijventerrein de Zandhorst.
6. Spoorlijntje van Swager naar Broekhorn (ook wel Broekerhoek genoemd).
7. Boerderij van Swager aan de Stationsweg 67.
8. Molen B, gebouwd in 1597. Het gebied tussen deze molen en de sluis heette Buitenland.
9. Broeker veiling, ontstaan in 1887.
10. Molen van Zwaantje, in 1868 gebouwd. Nog bestaand.