maar over honderd jaar komt er een zwaan, die jullie niet te pakken zullen krijgen". Nu is de betekenis van Hus in het Tsjechisch gans. Hij zal met de zwaan Maarten Luther hebben bedoeld. Vanaf het begin van zijn optreden in de 16e eeuw staat Luther op gravures en mun ten met naast zich een zwaan afgebeeld. Daarnaast is de zwaan het symbool van trouw. Een zwanenpaar is elkaar levenslang trouw tot de dood haar scheidt. Zo af en toe staan er berichten in de krant waarbij één van de zwa nen trouw de wacht blijft houden bij een doodgereden zwaan. Ze vinden dan ook geen andere partner meer. De zwaan heeft echter zoals al vermeldt meer dere betekenissen die niet altijd positief zijn. Veel herbergen dragen in de middeleeuwen de naam van de 'Zwaan'. De uitdrukking voor een goede herberg is een goed zwaantje'. Maar ook tegenwoordig zijn er legio restau rants die de naam zwaan herbergen. In nega tieve betekenis staat een bordeel, In dit geval betekent 'zwaantje' prostituee. Tenslotte is de zwanenzang nog vermelding- waard. Deze zou de zwaan na een lang leven van zwijgen tijdens het moment van sterven laten horen. Samengevat is de zwaan een vogel, die van wege zijn 'edele 'status vooral door de adel is gegeten. In middeleeuwse kookboeken staan diverse recepten voor het bereiden van zwa nen Het is bijzonder als deze vogels aan de elite van een stad ter gelegenheid van speciale feesten cadeau wordt gedaan. In de 17e eeuw verliest de zwaan zijn popula riteit als consumptievogel. Hij is slecht te ver teren en moet als een pronkgerecht worden beschouwd. De zwaan is van oudsher een met symboliek omweven vogel. Er zijn verschil lende mythen en sagen die dit verhalen. Tot slot kon een zwaan afgebeeld in een wapen verscheidene betekenissen hebben. Al met al bevestigt dit de status en de bijzonderheid van zwanenresten in Alkmaarse beerputten. Zwanenafbeeldingen vinden we ook opgevelstenen,wapenschilden, familiewapens en gemeentewapens Geraadpleegde literatuur Matthey I., Vincken moeten vincken lokken. Vijf eeuwen vangst van zangvogels en kwartels in Holland, Hilversum 2002. Smit F., Het oog van de wereld. Nederland in de Gouden eeuw, Breda 1992. Schildkamp T., Tussen hemel en aarde. Een ander vogel boek over nachtegalen en wielewalen over zwaluwste nen en adelaarsgal over mensen en andere hoogvlie gers. Antwerpen 1979. Duerloo L., De zwaan van trotse totem tot poëtisch plaatje. De Brabantse folklore en geschiedenis, 1994. Zeihoven P.Afschaffen van zwanendrift is diefstal, arti kel Noordhollands Dagblad, Alkmaar 2002. Van winter J.M., Van Soeler Cokene, recepten uit de oudheid en de middeleeuwen, Bussum 1976.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2019 | | pagina 19