derdeel van een feestelijke vorstelijke maaltijd waar sierstukken worden opgediend. Daartoe behoort onder andere een zwaan in zijn veren. We moeten de zwaan dan min of meer als een pronkgerecht beschouwen. Op een schil derij van Jheronimus Bosch van de Bruiloft te Kanaan zien we in een detail het opdienen van pronkgerechten waaronder de kop van een everzwijn en een zwaan. Ondanks hun slechte verteerbaarheid behou den grote watervogels zoals reigers, zwanen, roerdompen hun edele status van voedsel voor de elite. Gezien het voorafgaande ligt het voor de hand dat er in het verleden zwanenresten tijdens het archeologisch onderzoek van het middel eeuwse kasteel de Nieuwburg in Oudorp Alkmaarzijn gevonden. Het kasteel dat ter verdediging van de stad Alkmaar tegen de West-Friese invallen, is gebouwd, zal immers door adel of hooggeplaatste personen be woond zijn geweest. Maar hoe valt de vondst van zwanenresten in Alkmaarse beerputten te verklaren? Op de kaart van de stad Alkmaar, die omstreeks 1597 door Cornelis Drebbel is ge tekend, staan in de vestinggracht rondom Alkmaar diverse zwemmende zwanen afge beeld. Zijn dit de zogenaamde Alkmaarse "Stadszwanen" die daar in de vestinggracht rondzwemmen? De stad Alkmaar heeft blijk baar het recht verworven om stadszwanen te houden. Ik vermoed dat er in de stad Alkmaar een zelfde gebruik heeft bestaan, als die in Leiden en Amsterdam zijn genoemd. De ge bruikers van de beerputten, waarin Alkmaarse archeologen zwanenresten vinden, behoren tot de elite van de stad. In ieder geval personen met een hoge status. Zwaan en symboliek Van oudsher is de zwaan verweven met sym boliek. Er zijn verscheidene verhalen, waarin zwanen een mystieke rol vertolken. Soms als godin nen van noodlot en strijd en dood: in de Walkuren, dalen zij als zwanen af uit de he mel. Neergestreken tussen gras en riet leggen zij hun zwanengedaante af en baden zich als naakte jonge vrouwen. Een man bespiedt hen en neemt één van de verenkleden weg. Het zwanenmeisje, die haar verenkleed niet kan aantrekken en zich kon aansluiten bij haar metgezellen, die wegvliegen, moet zo ge dwongen als sterveling op de aarde blijven. In deze legende is de zwaan het teken van onschuld van de eerlijkheid en onbevangen heid. De weg naar de hemel is slechts door sterke vleugels af te leggen. De mythe over de Griekse zonnegod Apollo en aanvoerder van de muzen en dichters vertelt dat deze zijn he melschip door liet voortrekken. De zwaan staat symbool voor de muziek en de dicht kunst. Ook Zeus daalt in de gedaante van een zwaan af naar de aarde om zijn geliefde Lena te be zoeken. Bij Vondel is de zwaan het dier der minne. De zwaan is hier het zinnebeeld van de liefde. In de Germaanse mythologie speelt de zwaan een rol zoals in het Nibelungenlied, Lohengrin. Lohengrin gaat terug op de zwaanriddersage. De zwaanridder trekt voort getrokken door een zwaan over rivieren en meren om aan te leggen als zijn hulp noodza kelijk is een spoor van heldendaden achterla tend. Zo hebben zij Kleef en Nijmegen uit de hand van de vijanden gered. Uit Limburg hebben ze een reuzenvolk ver dreven. Deze reuzen werpen heuvels op en graven geulen. Hier zal later de Maas door stromen. De zwaan staat voor standvastig en heldhaftigheid. Keukenscène waarop ook een zwaan is afgebeeld. Adriaen van Nieulandt 1616

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2019 | | pagina 17