51. (destijds boerderij van de fam. Strijbis). De staart van de Albatros staat op een bank je, want de landing kon net op die weide, maar het vliegtuig rolde wat lang door en kwam pas tot stilstand in een diepe greppel. Hier bracht Willem verandering in door het staartwiel te vervangen door een koe-pen. Zo stond het toestel sneller stil op gras. Willem had het vliegen van de Duitsers ge leerd. Als hij een motor had gerepareerd vlogen ze voor proef een paar rondjes. Het toestel had een 120 PK motor, span wijdte 12.80 m, lengte 7.76 m, gewicht 960 kg, snelheid 185 km per uur. Het luchtcircus van de Duitsers duurde maar een jaar. Op een keer had Willem van Graft weer een motor gerepareerd die klaar was voor de proefvlucht, twee keer om het ter rein. Hij vroeg De Graaf, een andere Nederlander, die in Deventer meewerkte bij de vliegtuigen in de gronddienst, om mee te gaan. Willem vloog regelrecht met het toe stel naar Hoorn. 't Was winter 1919/1920. Voor Hoorn zette hij de motor af en landde in glijvlucht op het ijs en ging naar zijn baas op de fabriek. Dit gaf natuurlijk veel bekijks. Nadat de startplaats was vrijgemaakt ging het weer vol gas naar Deventer. Er werden daarna maatregelen genomen zodat dit niet weer kon gebeuren. Willem behaalde zijn vliegbrevet op 15 de cember 1920 en mocht dus rondvluchten met passagiers houden. Hij had intussen een Duitse oorlogsmachine gekocht, een Albatros B2 met een 120 PK Mercedesmotor. Op een weiland en op het ijs gaf hij demonstraties en rondvluchten. Op de Hoomse Hop bv. deed hij in febr. 1922 in 5 dagen 60 vluchten. Het was bijzonder dat er meer dames dan heren met de rondvluchten meegingen. In die periode landde hij ook bij zijn vader en moeder op het weiland achter het huis aan de Middenweg. Hij had een arbeider van de melkfabriek met veel praten overgehaald als passagier mee te gaan. De man vertelde later dat hij duizend angsten had uitgestaan. Tijdens de vlucht schreeuwde Willem: Fokker wist zelfs nog een spoortrein met onderdelen naar Nederland te halen. Ook Duitse oorlogsvliegers waren handig en be gonnen met rondvluchten voor passagiers. Op de ELTA hoorde Willem van Graft hier over. Nabij Deventer was een weiland waar Duitse vliegers rondvluchten organiseerden. Dit was toen echt iets bijzonders en trok veel belangstelling. Willem met zijn Harley was daar steeds te vinden en spoedig had hij werk als monteur en kreeg hij ervaring met de grote vliegtuig motoren. De foto is gedateerd 8 november 1920. Het was net na de landing bij z'n vader op de boerderij aan het zuideinde van de Middenweg, vlak naast hoeve Zuidwijk Luchtvaartpionier Willem van Graft bij zijn eigen vliegmachi ne, in Heerhugowaard geland op het weiland achter de ouder lijke boerderij, 1920. Hoeve Zuidwijk, Middenweg 18. Deze boerderij is in 1923 verbrand

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2018 | | pagina 53