Waarom dit blad 2600 exempl., huis aan huis adverteert U?? in dit blad??: uw advertentie 17. lijke vereniging "De Hanze". Zij stonden lijnrecht tegenover de reispromotie van de Neutrale winkeliersvereniging. Ze probeer den duidelijk te maken dat de reis zeker niet gratis was en dat het doel van winkeliers zou moeten zijn om samen voordelig in te kopen en voor concurrerende prijzen te ver kopen. Toch werd er door verschillende le den op gewezen dat dit klanten zou kosten. Uiteindelijk besloot men om toch helemaal te stoppen met deze promotie waar verschil lende leden al aan waren begonnen. Ook probeerde men om de bevolking bewust te maken dat het beter was om bij Heerhugowaardse bedrijven te kopen dan zulke buiten de gemeente; ook al waren de ze goedkoper. Feestdagen In een katholieke gemeente zou men kunnen denken dat de middenstand bijzondere aan dacht besteedde aan de religieuze kalender. Maar voor Pasen en Pinksteren werden al leen maar gebak, luxe bonbons en koekjes aangeboden. Uiteraard adverteerde ook de kapper voor deze gelegenheden. Aan Moederdag deed de middenstand niets, be halve dat advertenties van de kappers ge plaatst werden. Eind november begon men met het adverteren voor de Sint- Nicolaas cadeaus. Dit in tegenstelling tot vandaag als de chocoladeletters al in september in de winkel liggen. Uiteraard moesten de dames eerst weer naar de kapper. Tegelijk konden ze voor het aanstaande feest parfums en zeepjes meenemen. Alle bakkers boden strooigoed, banket letters en luxe bonbondozen aan. Over het algemeen waren de aanbevolen cadeaus eerder praktisch dan luxe. Men gaf elkaar dus huisraad - van la kens tot schotels, kleding, schoenen en pantoffels, auto-on derdelen, stofzuigers en zoals de firma Piet Luken uit Obdam het noemde: nuttige en degelijke Sint-Nicolaas ca deaus. Zelfs juwelier Mienes probeerde zijn assortiment als praktisch aan te bieden. Men moest zeker de pendules Bimbam als cadeau willen hebben. Mocht men van plan zijn om binnenkort te gaan trouwen dan waren in de Sinterklaastijd de verlovingsringen in de aanbieding en Gero zilver en plastic vazen hoorden ook tot het assorti ment. Opvallend was dat er geen speciale aanbiedingen voor kindercadeaus waren. Als er al spellen aangeboden werden benadrukte de winkelier dat het ook vermaak voor de volwassenen zou kunnen zijn. Met Kerstmis werd niets aan cadeaus gedaan. De midden- stand bood hoofdzakelijk gebak en kerstkransjes aan. Ook kerstbeelden, kerstbo men en kerststallen stonden in de advertenties. Buiten dit werd er alleen maar re clame gemaakt voor de Philips radio's. Men kon dan tijdens de Kerstdagen programma's "uit de hele wereldbeluisteren. Maar tijdens de kerstdagen van 1939 was er nog een bijzondere attractie waarop de middenstand de bewo ners van Heerhugowaard en omstreken graag attendeer de. Het had namelijk al een tijdje gevroren en met speelde in op de behoefte tot schaatsen door het aan bieden van schaatsen slij pen, het attent maken op warme kleding en oorwar- mers en de verkoop van ve ters, "moderne tuigen" en ander toebehoor voor de winterpret. Tijdens Oud en Nieuw stonden de advertenties bol van de alcoho lische dranken, koekjes en taarten. De Swanner of Zwanner Kermis Naast de religieuze feestdagen was het be langrijkste evenement van het jaar de Swanner Kermis. Deze kermis in juni was de grootste plattelandskermis in de regio en trok erg veel bezoekers. Van zondag tot en met dinsdag was men in feeststem ming. Ook hier zorgde de winkeliersver eniging in het plaatselijke nieuws voor de nodige aandacht. In 1938 werden de lezers geattendeerd op de dansavonden bij de heer Wester en bij de heer Rus, eigenaar van de Swan. Als men toch bij Cafe Wester was kon men de kinderen blij ma ken met Vallentgoed's luchtschommel. Op maandagavond werd in een zaal van de Swan de komedie "Geen dubbeltje in z'n zak" door toneelvereniging De Harmonie vertoont. In het "Wapen van Heerhugo waard" organiseerde men 3 dagen lang Hel antwoord Is verbluffend von een voud, waarde lezer: Om Uw produc ten, Uw aanbod aan hot lezend pu bliek bekend te maken. Waarom adverteert U 1 Weet U wel, dat: wekelijks vcrscBljnt met «en oplaag van die bezorgd worden?? Dal dn» ook dun UW AANBOD tn 2100 gezinnen In den geheelen omtrek gelezen wordt?? Z«gl U dil niet»?? EL* GOED ZAKENMAN adverteer* dui IN DIT BLAD. Bet I* zijn betencllll

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2018 | | pagina 19