■M$M het tafereel van 'De wonderbare visvangst', eronder. Simon-Petrus, Jacobus en Johannes halen de overvolle netten binnen in hun sik kelvormige boot. Jezus, herkenbaar aan zijn rode nimbus met wit kruis, maakt met beide handen een zegenend gebaar. Het onderste gedeelte van het raam is een nagenoeg abs tract spel van kleuren en vormen van netkno- pen en vissen. Het middelste raam met het 'Laatste avond maal' heeft een paars-rode achtergrond. We kijken bovenop de tafel met Jezus aan het hoofd van de tafel. Johannes leunt, als ge bruikelijk, tegen zijn schouder. Christus neemt de wijnkelk en het brood in zijn han den. Zijn leerlingen zijn in gesprek, en ma ken drukke gebaren, terwijl Lucas, de verra der, rechts voorin stiekem wegsluipt met het buideltje geld in zijn hand. Hieronder de 'Intocht in Jeruzalem'. Jezus, weer als mid delpunt van een groep, zit op een ezel. De omstanders roepen 'hosanna'en zwaaien hem toe met palmtakken. Onderaan worden de mantels over de straat uitgespreid als een lo per. De kleden onderaan en de architectuur bovenaan vormen een expressieve kleurige omkadering. Het vierde raam toont onder de 'Graflegging' van Christus. Aanwezig zijn drie Maria's, Nicodemus en Jozef van Arimathea. Schuin in het midden zien we nogmaals de graftom be, waaruit Jezus oprijst met de overwin ningsvaan in zijn hand. Een engel met naar boven uitgeslagen vleugels kijkt hem na. Op het vijfde raam is bovenin de 'Uitstorting van de Heilige Geest' verbeeld. Twaalf apos telen en Maria de moeder van Jezus zitten bij elkaar. De duif bovenin symboliseert de heilige geest. De apostelen spreken in ton gen, te zien aan de tongen van vuur boven hun hoofd. De heiligen Petrus en Paulus sluiten de serie af. Petrus met de gouden en de zilveren sleutel als eerste paus en het om gekeerde kruis waarmee hij de marteldood stierf en Paulus met zijn boek en het zwaard waarmee hij terechtgesteld werd. Zij stellen tezamen de stichters voor van de Christelijke Kerk, waarbij Petrus het oorspronkelijk Joodse en Paulus het niet-Joodse element vertegenwoordigt. Smeets heeft de ramen geschilderd in de stijl van Joep Nicolas en onder zijn supervisie. De taferelen zijn zwevend weergegeven te gen een achtergrond van grijze en blauwe rechthoeken. Een rustig tegenwicht voor de drukke en bonte taferelen met veel kleine figuurtjes. 1 ièaW/: v''- vV -i 'I* Öf-AvV

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2016 | | pagina 9