■M$M
het tafereel van 'De wonderbare visvangst',
eronder. Simon-Petrus, Jacobus en Johannes
halen de overvolle netten binnen in hun sik
kelvormige boot. Jezus, herkenbaar aan zijn
rode nimbus met wit kruis, maakt met beide
handen een zegenend gebaar. Het onderste
gedeelte van het raam is een nagenoeg abs
tract spel van kleuren en vormen van netkno-
pen en vissen.
Het middelste raam met het 'Laatste avond
maal' heeft een paars-rode achtergrond. We
kijken bovenop de tafel met Jezus aan het
hoofd van de tafel. Johannes leunt, als ge
bruikelijk, tegen zijn schouder. Christus
neemt de wijnkelk en het brood in zijn han
den. Zijn leerlingen zijn in gesprek, en ma
ken drukke gebaren, terwijl Lucas, de verra
der, rechts voorin stiekem wegsluipt met het
buideltje geld in zijn hand. Hieronder de
'Intocht in Jeruzalem'. Jezus, weer als mid
delpunt van een groep, zit op een ezel. De
omstanders roepen 'hosanna'en zwaaien hem
toe met palmtakken. Onderaan worden de
mantels over de straat uitgespreid als een lo
per. De kleden onderaan en de architectuur
bovenaan vormen een expressieve kleurige
omkadering.
Het vierde raam toont onder de 'Graflegging'
van Christus. Aanwezig zijn drie Maria's,
Nicodemus en Jozef van Arimathea. Schuin
in het midden zien we nogmaals de graftom
be, waaruit Jezus oprijst met de overwin
ningsvaan in zijn hand. Een engel met naar
boven uitgeslagen vleugels kijkt hem na.
Op het vijfde raam is bovenin de 'Uitstorting
van de Heilige Geest' verbeeld. Twaalf apos
telen en Maria de moeder van Jezus zitten
bij elkaar. De duif bovenin symboliseert de
heilige geest. De apostelen spreken in ton
gen, te zien aan de tongen van vuur boven
hun hoofd. De heiligen Petrus en Paulus
sluiten de serie af. Petrus met de gouden en
de zilveren sleutel als eerste paus en het om
gekeerde kruis waarmee hij de marteldood
stierf en Paulus met zijn boek en het zwaard
waarmee hij terechtgesteld werd. Zij stellen
tezamen de stichters voor van de Christelijke
Kerk, waarbij Petrus het oorspronkelijk
Joodse en Paulus het niet-Joodse element
vertegenwoordigt.
Smeets heeft de ramen geschilderd in de stijl
van Joep Nicolas en onder zijn supervisie.
De taferelen zijn zwevend weergegeven te
gen een achtergrond van grijze en blauwe
rechthoeken. Een rustig tegenwicht voor de
drukke en bonte taferelen met veel kleine
figuurtjes.
1
ièaW/:
v''-
vV -i
'I* Öf-AvV