6, hun kostbaar versierde gewaden. De wijze in het midden draagt helder blauw; de oudste draagt een donkerpaarse man tel en de jeugdige heeft een wit gewaad. De wijzen worden, zoals gebruikelijk, voorgesteld als koningen met gouden kro nen. Ze brengen kostbare gaven, volgens de bijbel bestaand uit wierook, mirre en goud, naar het kind. De wapens boven hen tussen de sterren, links met een kruis, en rechts met drie kronen, verwijzen mogelijk naar Het Kruis en de drie konin gen. De banderol onderaan bevat de profetie: 'Een ster zal op gaan uit Jacob1. Het raam met 'De vlucht naar Egypte', geheel rechts, maakt een sprookjesachtige indruk, met het gebergte met de twee fraaie paleizen en de bloemen onderaan. Het tafereel is ver der traditioneel weergegeven met de ezel die Maria en kind draagt en Jozef die hen leidt. De ramen zijn ontworpen en ge schilderd in een traditionele stijl, met invloed van de Prerafaëlieten en de neogotiek. De figuren zijn groot weerge geven, met liefde voor het detail. Ze bewegen zich loom. Allen, behalve het kind, zijn in zichzelf gekeerd, met geloken ogen. Ze lijken afkomstig uit een andere, hogere wereld. Hiermee wordt in de kerk een contemplatieve sfeer opgeroe pen. In de traceringen staat het jaartal vermeld: '1949'. Het raam is gesigneerd op één van de gekleurd versierde tegels onderaan: 'Geschilderd door Byvoet 1949, gebrand by Le Nobel'. Han Bijvoet heeft de ramen ontworpen en geschilderd in een traditionele stijl, met invloed van de Prerafaëlieten en de ne ogotiek. De figuren zijn groot weergegeven, met liefde voor het detail. Ze bewegen zich loom. Allen, behalve het kind, zijn in zichzelf gekeerd, met geloken ogen. Ze lijken afkom stig uit een andere, hogere wereld. Hiermee wordt in de kerk een contemplatieve sfeer opgeroepen. De Kerk van het Heilig Hart van Jezus in Heerhugowaard De Noord Voor de oudere neo-romaanse kerk uit 1910 met zijn beeldbe palende toren in De Noord, ontworpen door architect C.P.W. Dessing (1844-1913), zijn pas in 1960, ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de kerk, gebrandschilderde ramen aangekocht. De kunstlievende pastoor Remmer wilde ramen van niemand minder dan de beroemde glazenier Joep Nicolas (1897-1972), die in de jaren zestig, toen glas in lood uit de mode raakte, nog steeds veel ramen realiseerde voor gebou wen in binnen- en buitenland. Dit kon de zestiger Nicolas al leen doen dankzij zijn medewerkers. Daarom zijn de ramen nogal eens door een assistent gemaakt, onder zijn supervisie. Zo heeft de kunstenaar Louis Smeets de ramen van de Heilig Hartkerk gemaakt. Het interieur van de kerk maakt een ruime en lichte indruk, met haar vele ramen. De sfeer doet warm aan door de wanden van geel baksteen, versierd met banden van blauw-gegla-zuurd baksteen. Vijf van de zeven smalle, hoge ramen (afm. 70 x 280 cm) in de apsis trekken vanwege hun bonte kleurenspel de aandacht. De twee ramen aan de zijkant van de muur zijn vanuit de kerk niet zichtbaar. Deze zijn mat beschilderd met een eenvoudige versiering, ter voorkoming van overstralen door de zon. Op de vijf ramen in de Heilig Hartkerk zijn scènes uit het leven van Jezus verbeeld. De sa cramenten van de doop en het heilig avond maal zijn gesymboliseerd met de 'Doop van Christus' en het 'Laatste avondmaal'. Uit de verte maken de ramen de indruk van een licht en bont geheel. Men werkte aan verschillende ramen tegelijkertijd, daardoor ontstaat samen hang in compositie, de lichtsterkte, de grootte van de figuren en de kleuren. De scènes uit het leven van Christus, van links naar rechts en van boven naar onder zijn: Aanbidding door de drie koningen en de vlucht naar Egypte De doop in de Jordaan en de wonderbare visvangst Het laatste avondmaal en de intocht in Jeruzalem De verrijzenis en de graflegging. Het Pinkstergebeuren en Petrus en Paulus 'De aanbidding' speelt zich af onder een krans- vorige vallende ster met lange staart. Maria met kind bevinden zich onder een tempelachtig stukje architectuur met zuilen. Het gordijn dat zich om de zuil slingert, is volgens een legen de als voorhang van de tempel door Maria ge maakt. Drie gekroonde koningen bieden hun geschenken aan. 'De vlucht naar Egypte' is, evenals in de Kerk in het Kruis, traditioneel weergegeven met Maria met kind op een ezel en Jozef wijst hen de weg. Het kleurgebruik is expressief, de pal men hebben groene, rode en gele bladeren en Maria heeft een lichtpaars gezicht. Op het tweede raam wordt Jezus door Johannes gedoopt met water uit een schelp, terwijl de duif, symbool voor de heilige geest, gele stralen naar Jezus uitzendt. Het Jordaanstroompje, waar Jezus in staat, slingert zich achter de twee figuren van boven naar onder, waar het de verbinding vormt met

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2016 | | pagina 8