6,
hun kostbaar versierde gewaden. De wijze in het midden
draagt helder blauw; de oudste draagt een donkerpaarse man
tel en de jeugdige heeft een wit gewaad. De wijzen worden,
zoals gebruikelijk, voorgesteld als koningen met gouden kro
nen. Ze brengen kostbare gaven, volgens de bijbel bestaand
uit wierook, mirre en goud, naar het kind. De wapens boven
hen tussen de sterren, links met een kruis, en rechts met drie
kronen, verwijzen mogelijk naar Het Kruis en de drie konin
gen. De banderol onderaan bevat de profetie: 'Een ster zal op
gaan uit Jacob1.
Het raam met 'De vlucht naar Egypte', geheel rechts, maakt
een sprookjesachtige indruk, met het gebergte met de twee
fraaie paleizen en de bloemen onderaan. Het tafereel is ver
der traditioneel weergegeven met de ezel die Maria en kind
draagt en Jozef die hen leidt. De ramen zijn ontworpen en ge
schilderd in een traditionele stijl, met invloed van de
Prerafaëlieten en de neogotiek. De figuren zijn groot weerge
geven, met liefde voor het detail. Ze bewegen zich loom.
Allen, behalve het kind, zijn in zichzelf gekeerd, met geloken
ogen. Ze lijken afkomstig uit een andere, hogere wereld.
Hiermee wordt in de kerk een contemplatieve sfeer opgeroe
pen.
In de traceringen staat het jaartal vermeld: '1949'. Het raam is
gesigneerd op één van de gekleurd versierde tegels onderaan:
'Geschilderd door Byvoet 1949, gebrand by Le Nobel'.
Han Bijvoet heeft de ramen ontworpen en geschilderd in een
traditionele stijl, met invloed van de Prerafaëlieten en de ne
ogotiek. De figuren zijn groot weergegeven, met liefde voor
het detail. Ze bewegen zich loom. Allen, behalve het kind,
zijn in zichzelf gekeerd, met geloken ogen. Ze lijken afkom
stig uit een andere, hogere wereld. Hiermee wordt in de kerk
een contemplatieve sfeer opgeroepen.
De Kerk van het Heilig Hart van Jezus in Heerhugowaard
De Noord
Voor de oudere neo-romaanse kerk uit 1910 met zijn beeldbe
palende toren in De Noord, ontworpen door architect C.P.W.
Dessing (1844-1913), zijn pas in 1960, ter gelegenheid van
het 50-jarig bestaan van de kerk, gebrandschilderde ramen
aangekocht. De kunstlievende pastoor Remmer wilde ramen
van niemand minder dan de beroemde glazenier Joep Nicolas
(1897-1972), die in de jaren zestig, toen glas in lood uit de
mode raakte, nog steeds veel ramen realiseerde voor gebou
wen in binnen- en buitenland. Dit kon de zestiger Nicolas al
leen doen dankzij zijn medewerkers. Daarom zijn de ramen
nogal eens door een assistent gemaakt, onder zijn supervisie.
Zo heeft de kunstenaar Louis Smeets de ramen van de Heilig
Hartkerk gemaakt. Het interieur van de kerk maakt een ruime
en lichte indruk, met haar vele ramen. De sfeer doet warm aan
door de wanden van geel baksteen, versierd met banden van
blauw-gegla-zuurd baksteen. Vijf van de zeven smalle, hoge
ramen (afm. 70 x 280 cm) in de apsis trekken
vanwege hun bonte kleurenspel de aandacht.
De twee ramen aan de zijkant van de muur zijn
vanuit de kerk niet zichtbaar. Deze zijn mat
beschilderd met een eenvoudige versiering, ter
voorkoming van overstralen door de zon.
Op de vijf ramen in de Heilig Hartkerk zijn
scènes uit het leven van Jezus verbeeld. De sa
cramenten van de doop en het heilig avond
maal zijn gesymboliseerd met de 'Doop van
Christus' en het 'Laatste avondmaal'. Uit de
verte maken de ramen de indruk van een licht
en bont geheel. Men werkte aan verschillende
ramen tegelijkertijd, daardoor ontstaat samen
hang in compositie, de lichtsterkte, de grootte
van de figuren en de kleuren.
De scènes uit het leven van Christus, van links
naar rechts en van boven naar onder zijn:
Aanbidding door de drie koningen en de
vlucht naar Egypte
De doop in de Jordaan en de wonderbare
visvangst
Het laatste avondmaal en de intocht in
Jeruzalem
De verrijzenis en de graflegging.
Het Pinkstergebeuren en Petrus en
Paulus
'De aanbidding' speelt zich af onder een krans-
vorige vallende ster met lange staart. Maria
met kind bevinden zich onder een tempelachtig
stukje architectuur met zuilen. Het gordijn dat
zich om de zuil slingert, is volgens een legen
de als voorhang van de tempel door Maria ge
maakt. Drie gekroonde koningen bieden hun
geschenken aan.
'De vlucht naar Egypte' is, evenals in de Kerk
in het Kruis, traditioneel weergegeven met
Maria met kind op een ezel en Jozef wijst hen
de weg. Het kleurgebruik is expressief, de pal
men hebben groene, rode en gele bladeren en
Maria heeft een lichtpaars gezicht.
Op het tweede raam wordt Jezus door
Johannes gedoopt met water uit een schelp,
terwijl de duif, symbool voor de heilige geest,
gele stralen naar Jezus uitzendt.
Het Jordaanstroompje, waar Jezus in staat,
slingert zich achter de twee figuren van boven
naar onder, waar het de verbinding vormt met