GLAS-IN-LOOD IN DRIE HEERHUGOWAARDSE KERKEN Wie van gebrandschilderd glas houdt, kan in Heerhugowaard terecht. In de drie Rooms-Katholieke kerkgebouwen die Heerhugowaard rijk is, valt te genieten van een stralende, kleurige variatie aan glas-in-loodra men, van figuratief tot bijna abstract. De ramen in de Heilige Familiekerk in het Kruis, de Heilig Hartkerk in de Noord en de Dionysiuskerk in het centrum van Heerhugowaard zijn ontworpen door lande lijk bekende kunstenaars. De oudste gebrandschilderde ramen van Heerhugowaard be vinden zich in de witte kerk van de Heilige Familie in Het Kruis. De kerk en pastorie zijn in 1924 ontworpen door archi tect Jan Klomp te Den Haag. De glas-in-loodramen in de ap sis zijn vijfentwintig jaar later, ter gelegenheid van het kerk- jubileum vervaardigd. Deze kunstwerken, van de hand van de kunstenaar Han Bijvoet, zijn absoluut de moeite waard. Daarom komen zij voor in het standaardwerk: 'Glas in lood in Nederland 1817-1968'. De vier hoge gotische ramen in de apsis van de kerk, achter het altaar, stralen vanuit de verte met hun bonte kleurvlakken: rood, blauw, oranje en paars. De taferelen, met als thema De Aankondiging, De Heilige Familie, Drie koningen, en De Vlucht naar Egypte strekken zich uit over het gehele raam. De Heilige Familie, de naamgever van de kerk, prijkt links in het midden. Het kindje Jezus, op de schoot van moeder Maria, kijkt ons aan en zegent ons met zijn rechter hand. De donkerrode doeken, waarin het kind is gewikkeld, steken mooi af tegen het hemelsblauwe gewaad van zijn moeder. Rood en blauw, symbool voor de aarde en de hemel. Jozef draagt een lantaarn. Hij beschermt hen en wijst hen de weg. Boven hen welft het afdak van de stal, en krijgen we een blik op de sterrenhemel, met de ster van Bethlehem. Op het raam geheel links valt in een bonte kleurenmengeling de aartsengel Gabriël op, met uitgespreide vleugels en zijn staf met de lelie, symbool van de zuiverheid van Maria in zijn linkerhand. De engel groet Maria, die knielt met haar handen tegen elkaar als in gebed en haar hoofd geneigd. Bovenin verschijnt de hand van God uit de hemel met daarnaast de duif, als symbool van de heilige geest. De scè ne speelt zich af in een kerk, getuige het knielbankje van Maria en de gotische ra men linksboven, waar doorheen we nog een kerk zien. De drie wijzen uit het oosten, op het raam rechts in het midden, zijn gestileerd en statisch afgebeeld. De aandacht valt op Tekst: Jatmeke van Zanten- Van Wijk Fotografie: Johan van Zanten

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2016 | | pagina 7