25. Bristol Blenheim Mk IV De Bristol Blenheim is een tweemotorige bommenwerper. Het was de belangrijkste Engelse dag-bommenwerper uit de eerste helft van de Tweede Wereldoorlog. Het had drie be manningsleden. De topsnelheid was 428 km\u en het vlieg- bereik was ongeveer 3130 km. De bewapening bestond uit 1 vast voorwaarts-vurende mitrailleur, 1 draaibare mitrailleur in de koepel en 1 achterwaarts-vurende mitrailleur in de stroomlijnkap onder de neus. De maximale bommenlast was 454 kg intern en 145 kg extern12. De bommenwerper was kwetsbaar omdat het langzamer vloog dan de Duitse jagers. Messerschmitt Bf 109E De Engelse bommenwerper was aangevallen door 2 Duitse jagers van het type Messerschmitt Bf 109E. Dit was een één-persoons vliegtuig dat 570 km\u kon vliegen, maar het vliegbereik was ongeveer 665 km. De bewapening was 2 vaste voorwaarts-vurende mitrailleurs en 2 boordkanonnen in de vleugels. De Messerschmitt Bf 109E was aan het begin van de Tweede Wereldoorlog de belangrijkste jager van Duitsland, maar het geringe vliegbereik was een minpunt12. Van Soesterberg was een jager opgestegen van het 2e Staffel Jagdgeschwader 2110 met Oberleutnant Leo Eggers (geboren 26-07-1912) als piloot. Leo Eggers claimt op 11:44 uur noord-west van Hoorn een Bristol Blenheim te hebben neer geschoten14. Van 10 oktober 1940 tot 15 november 1940 is hij bevelheb ber van het le Staffel Jagdgeschwader 21 op het vliegveld Bergen15. Van Leeuwarden was een jager opgestegen van het 2e Staffel Jagdgeschwader 51" met Feldwebel Jakob Schmitt (geboren 23-01-1915) als piloot. Hij geeft aan dat de Bristol Blenheim om 11:55 uur 30 kilometer zuid van Den Helder onschadelijk is gemaakt14. Samenvattend Door helder zicht wordt een Engelse bommenwerper snel waargenomen en na een luchtgevecht, dat begon bij Opmeer en eindigde in Veenhuizen, wist het nog veilig te landen. Na openen van het luik, bovenop de romp van het vliegtuig net voor de rugkoepel, zijn de benzinetank en een bom ontploft en zijn de drie Engelse vliegers omgekomen. Ze zijn begraven op het kerkhof van Veenhuizen. Groep 8 van de St. Josephschool uit Heerhugowaard-Noord houdt met de adop tie van de graven het verhaal levend. Bristol Blenheim Mk IV Links de Bristol Blenheim Mk IV en rechts de Duitse jager Messerschmitt Bf 109 E Bronnen: 1. Gré Kooij-Klomp, Oostvoorne, persoonlijke mededeling 2. Arie Klomp, persoonlijke mededeling 3. Marinus Druif, Hoorn, persoonlijke mededeling 4. Ed Dekker, Veenhuizen van Vroeger. Uitgave in eigen beheer 5. Schager Courant van 3 juli 1940 6 www.cwgc.otg (Engelse oorlogsgraven) 7. The London Gazette, 17 January 1930 8. www. rafupwood. co. uk/17otulosses. html 9. RAF Histoiy-Bomber Command 60th Anniversety, Campaign Diaty, The Battle of Britain (June- October 1940) 10. www. ww2. dk/air/jagd/jg_21htm 11. www. ww2. dk/air/jagd/jg51htm 12. Geïllustreerde Encyclopedie van de Luchtvaart 1939-1945, Uitgave R&B, Lisse 2005 13. Hans Nauta, persoonlijke mededeling per e-mail 14. Larty Donnelly, The Other Few: The Contribution Made by Bomber and Coastal Aircrew to the Winning of the Battle of Britain, 2004 15. J.J. Schuurman, Vliegveld Betgen N-H1938- 1945, Uitgeverij De Coogh, Bergen N-H, 2001 Foto van de RAF van 26 februari 1945 De kaart met de mogelijke vluchtroute van de Bristol Blenheim komt uit de Grote Provincie Atlas van NH Dankbetuiging Dit artikel had ik niet kunnen schrijven zonder de hulp van Gré Kooij-Klomp te Oostvoorne die het verhaal van de familie Klomp heeft verteld en van Hans Nauta, die de landingsplaats heeft weten te re construeren en de plek heeft gevonden waar het Engelse vliegtuig is onderschept. Tevens heeft hij de juiste bewapening van de vliegtuigen verstrekt.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2016 | | pagina 27