25.
Bristol Blenheim Mk IV
De Bristol Blenheim is een tweemotorige bommenwerper.
Het was de belangrijkste Engelse dag-bommenwerper uit de
eerste helft van de Tweede Wereldoorlog. Het had drie be
manningsleden. De topsnelheid was 428 km\u en het vlieg-
bereik was ongeveer 3130 km. De bewapening bestond uit 1
vast voorwaarts-vurende mitrailleur, 1 draaibare mitrailleur
in de koepel en 1 achterwaarts-vurende mitrailleur in de
stroomlijnkap onder de neus. De maximale bommenlast was
454 kg intern en 145 kg extern12.
De bommenwerper was kwetsbaar omdat het langzamer
vloog dan de Duitse jagers.
Messerschmitt Bf 109E
De Engelse bommenwerper was aangevallen door 2 Duitse
jagers van het type Messerschmitt Bf 109E. Dit was een
één-persoons vliegtuig dat 570 km\u kon vliegen, maar het
vliegbereik was ongeveer 665 km. De bewapening was 2
vaste voorwaarts-vurende mitrailleurs en 2 boordkanonnen
in de vleugels.
De Messerschmitt Bf 109E was aan het begin van de
Tweede Wereldoorlog de belangrijkste jager van Duitsland,
maar het geringe vliegbereik was een minpunt12.
Van Soesterberg was een jager opgestegen van het 2e Staffel
Jagdgeschwader 2110 met Oberleutnant Leo Eggers (geboren
26-07-1912) als piloot. Leo Eggers claimt op 11:44 uur
noord-west van Hoorn een Bristol Blenheim te hebben neer
geschoten14.
Van 10 oktober 1940 tot 15 november 1940 is hij bevelheb
ber van het le Staffel Jagdgeschwader 21 op het vliegveld
Bergen15.
Van Leeuwarden was een jager opgestegen van het 2e
Staffel Jagdgeschwader 51" met Feldwebel Jakob Schmitt
(geboren 23-01-1915) als piloot. Hij geeft aan dat de Bristol
Blenheim om 11:55 uur 30 kilometer zuid van Den Helder
onschadelijk is gemaakt14.
Samenvattend
Door helder zicht wordt een Engelse bommenwerper snel
waargenomen en na een luchtgevecht, dat begon bij Opmeer
en eindigde in Veenhuizen, wist het nog veilig te landen. Na
openen van het luik, bovenop de romp van het vliegtuig net
voor de rugkoepel, zijn de benzinetank en
een bom ontploft en zijn de drie Engelse
vliegers omgekomen. Ze zijn begraven op
het kerkhof van Veenhuizen.
Groep 8 van de St. Josephschool uit
Heerhugowaard-Noord houdt met de adop
tie van de graven het verhaal levend.
Bristol Blenheim Mk IV
Links de Bristol
Blenheim Mk IV
en rechts de Duitse
jager Messerschmitt
Bf 109 E
Bronnen:
1. Gré Kooij-Klomp, Oostvoorne, persoonlijke
mededeling
2. Arie Klomp, persoonlijke mededeling
3. Marinus Druif, Hoorn, persoonlijke mededeling
4. Ed Dekker, Veenhuizen van Vroeger. Uitgave in
eigen beheer
5. Schager Courant van 3 juli 1940
6 www.cwgc.otg (Engelse oorlogsgraven)
7. The London Gazette, 17 January 1930
8. www. rafupwood. co. uk/17otulosses. html
9. RAF Histoiy-Bomber Command 60th Anniversety,
Campaign Diaty, The Battle of Britain (June-
October 1940)
10. www. ww2. dk/air/jagd/jg_21htm
11. www. ww2. dk/air/jagd/jg51htm
12. Geïllustreerde Encyclopedie van de Luchtvaart
1939-1945, Uitgave R&B, Lisse 2005
13. Hans Nauta, persoonlijke mededeling per e-mail
14. Larty Donnelly, The Other Few: The Contribution
Made by Bomber and Coastal Aircrew to the
Winning of the Battle of Britain, 2004
15. J.J. Schuurman, Vliegveld Betgen N-H1938-
1945, Uitgeverij De Coogh, Bergen N-H, 2001
Foto van de RAF van 26 februari 1945
De kaart met de mogelijke vluchtroute van de Bristol
Blenheim komt uit de Grote Provincie Atlas van NH
Dankbetuiging
Dit artikel had ik niet kunnen schrijven zonder de
hulp van Gré Kooij-Klomp te Oostvoorne die het
verhaal van de familie Klomp heeft verteld en van
Hans Nauta, die de landingsplaats heeft weten te re
construeren en de plek heeft gevonden waar het
Engelse vliegtuig is onderschept. Tevens heeft hij de
juiste bewapening van de vliegtuigen verstrekt.