Met als voorbeeld een werk in zeven stadia door de Alkmaarse Glazenier Roel Hildebrand, be spreek ik het ontstaan van een gebrandschilderd glas-in-loodraam. Meestal wordt het artistieke werk van het ontwerpen en het schilderen door de kunstenaar verricht. De medewerkers in het atelier concentreren zich daarna op de productie van het glasraam. De glazenier maakt eerst een schetsontwerp op schaal 1:10. Deze aquarelschets, in het Latijn 'vidimus'fwij hebben gezien), legt hij ter goed keuring voor aan de opdrachtgever. Hierna maakt hij een uitgewerkte schets op ware groot te, het carton (zie afb. 2). Vervolgens trekt hij de loodlijnen over met behulp van calqueerpapier (zie afb 1de calque. De glazenier zoekt met behulp van gekleurde mallen het glas uit, en no teert de nummers van de mallen op de calque. Daarna knipt hij de calque uit met een speciale schaar met een dubbel blad, dat ruimte uitspaart voor de loodkern. Langs de hierdoor verkregen mallen snijdt hij het glas in de gewenste vorm. Dan tekent hij met donkere contourverf de voor naamste lijnen (3). Ook brengt hij hiermee alvast een laag onderschaduw aan (4). Tot besluit schil dert hij met zilvergeel en soms nog andere kleu ren. Over deze schildering wordt een laag grisaille- verf aangebracht (5). Het poeder voor brand- schilderverf of grisailleverf bestaat uit gemalen stukjes glas en metaal(roest). Dit wordt aange maakt met (azijn)zuur en gewreven tot een soe pele massa die met het penseel wordt aange bracht. De grisailleverf wordt op bepaalde plaat sen weggeveegd, gekrast en gedast. De glaskun stenaar werkt zo van donker naar licht en brengt diepte in de voorstelling (6). Dan verhit hij het beschilderde glas langzaam in de oven tot 600 650 graden, waardoor verf en grisaille zacht worden en verzinken in het glas. Eventueel wor den enkele stukken glas, na correcties en toevoe gingen, voor de tweede keer in de oven gebrand. Nadat het glas - ook nu langzaam - is afgekoeld, wordt het definitief in de loodstrips gezet (7). Na het solderen van de loodstrips, kit de glazenier de kieren tussen lood en glas waterdicht met een loodwit-krijtpasta. Dan borstelt hij het schoon met houtwol. Na het schoonmaken plaatst hij het raam in het venster. Ter versterking van de buig zame glaspanelen worden horizontale wind- of De Heilige Fainiliekerk in 't Kruis De Kerk van het Heilig Hart van Jezus in Heerhugowaard-De Noord De Dionysiuskerk

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2016 | | pagina 12