De volgende vier sacramenten worden voorgesteld door de ramen aan de zuid- wand. Dit zijn van links naar rechts: Eucharistie, Wijding, Huwelijk en Vormsel. De eucharistie wordt gevisualiseerd door het raam geheel links. De grote druiven tros, in het midden, is traditioneel het symbool van wijn. De vijf rode druppel- vormen in de tros, stellen de vijf wonden van christus voor: het bloed van christus. Links en rechts naast de tros staan, verfij nd weergegeven in het groen, de korena ren, symbool voor brood. Wijn en brood van de eucharistie. Achter de druiventros is over het hele raam, in de kleur groen, het kruis met links en rechts uitgespreid de armen en handen van christus met de wonden van de kruisnagels. De cirkels bovenin staan voor zom, maan en sterren (dag en nacht). Het raam daarnaast visualiseert de priesterwijding en het priesterschap met de bijbehorende eucharistie. In het midden staat een gele priesterkelk met onderin de wijn. Boven de kelk zweeft een witte cir kel met een kruis, de hostie. De gele cirkel daar omheen staat voor de monstrans, waarin de hostie wordt getoond. De twee handen met het witte kruis links en rechts zijn de gezalfde handen van de priester. De witte golvende lijn toont zijn stola met het gele kruisje in het midden. Op het huwelijksraam, zien we in het mid den twee handen. Ditmaal zijn het de han den van een man en een vrouw. De handen grijpen aan de on derkant in elkaar. Er groeit een boompje uit, symbool van nieuw leven. De gouden cirkel om de handen heen staat voor de huwelijksring. Opvallend is de kleur rood in het midden tussen de handen: kleur van de liefde en ook van het bloed, van het lijden dat ook bij geboorte en leven hoort. Het raam meest rechts aan de zuidwand stelt het vormsel voor. De witte duif, met een aureool, is van oudsher symbool van de heilige geest. De rode vlammen zijn de tongen van vuur die boven de hoofden van de apostelen verschenen, bij de komst van de heilige geest tijdens het Pinksterfeest. Het raam aan de noordkant bij het priesterkoor symboliseert de ziekenzalving. Het lam in de dorens verwijst naar het ver haal van Abraham en zijn enige zoon Izaak. God vroeg aan Abraham om Izaak te offeren, maar uiteindelijk geeft God een lam in de plaats van Izaak om als offer te brengen. Om het wollige van het lam tot uitdrukking te brengen is hier en daar gebruik gemaakt van gehamerd glas. Het raam met de haan met zijn rode kam en grote klauwen staat voor het sacrament van de vergeving van de zonden na de biecht. De haan kraaide volgens de voorspelling van Jezus drie maal, nadat Petrus hem drie keer verloochend had. De stijl van de serie abstraherende ramen is modern. Beïnvloeding door het kubisme blijkt uit de wijze waarop lij nen doorlopen, kleuren verspringen en vormen verstrakken. De glasscherven variëren van groot tot klein. Er zijn loodlij nen in verschillende breedtes toegepast. Ook zijn verschillen de soorten glas gebruikt: van modern gemaakt antiekglas (met luchtbelletjes) tot gehamerd fabrieksglas. Gebrandschilderd glas-in-lood De ingewikkelde en bewerkelijke techniek van gebrandschil derde glas-in-loodramen is weinig veranderd sinds de mid deleeuwen. Voor de hierboven besproken gebrandschilderde ramen is meestal namaak antiekglas toegepast. Het glas is zo danig gefabriceerd, dat er nog oneffenheden als luchtbelletjes etc. in het glas aanwezig zijn.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2016 | | pagina 11