De volgende vier sacramenten worden
voorgesteld door de ramen aan de zuid-
wand. Dit zijn van links naar rechts:
Eucharistie, Wijding, Huwelijk en
Vormsel.
De eucharistie wordt gevisualiseerd door
het raam geheel links. De grote druiven
tros, in het midden, is traditioneel het
symbool van wijn. De vijf rode druppel-
vormen in de tros, stellen de vijf wonden
van christus voor: het bloed van christus.
Links en rechts naast de tros staan, verfij
nd weergegeven in het groen, de korena
ren, symbool voor brood. Wijn en brood
van de eucharistie.
Achter de druiventros is over het hele
raam, in de kleur groen, het kruis met
links en rechts uitgespreid de armen en
handen van christus met de wonden van
de kruisnagels. De cirkels bovenin staan
voor zom, maan en sterren (dag en nacht).
Het raam daarnaast visualiseert de
priesterwijding en het priesterschap met
de bijbehorende eucharistie. In het midden
staat een gele priesterkelk met onderin de
wijn. Boven de kelk zweeft een witte cir
kel met een kruis, de hostie. De gele cirkel
daar omheen staat voor de monstrans,
waarin de hostie wordt getoond. De twee
handen met het witte kruis links en rechts
zijn de gezalfde handen van de priester.
De witte golvende lijn toont zijn stola met
het gele kruisje in het midden.
Op het huwelijksraam, zien we in het mid
den twee handen. Ditmaal zijn het de han
den van een man en een vrouw. De handen grijpen aan de on
derkant in elkaar. Er groeit een boompje uit, symbool van
nieuw leven. De gouden cirkel om de handen heen staat voor
de huwelijksring. Opvallend is de kleur rood in het midden
tussen de handen: kleur van de liefde en ook van het bloed,
van het lijden dat ook bij geboorte en leven hoort.
Het raam meest rechts aan de zuidwand stelt het vormsel
voor. De witte duif, met een aureool, is van oudsher symbool
van de heilige geest. De rode vlammen zijn de tongen van
vuur die boven de hoofden van de apostelen verschenen, bij
de komst van de heilige geest tijdens het Pinksterfeest.
Het raam aan de noordkant bij het priesterkoor symboliseert
de ziekenzalving. Het lam in de dorens verwijst naar het ver
haal van Abraham en zijn enige zoon Izaak. God vroeg aan
Abraham om Izaak te offeren, maar uiteindelijk geeft God
een lam in de plaats van Izaak om als offer te brengen. Om
het wollige van het lam tot uitdrukking te brengen is hier en
daar gebruik gemaakt van gehamerd glas.
Het raam met de haan met zijn rode kam en grote klauwen
staat voor het sacrament van de vergeving van de zonden na
de biecht. De haan kraaide volgens de voorspelling van Jezus
drie maal, nadat Petrus hem drie keer verloochend had.
De stijl van de serie abstraherende ramen is modern.
Beïnvloeding door het kubisme blijkt uit de wijze waarop lij
nen doorlopen, kleuren verspringen en vormen verstrakken.
De glasscherven variëren van groot tot klein. Er zijn loodlij
nen in verschillende breedtes toegepast. Ook zijn verschillen
de soorten glas gebruikt: van modern gemaakt antiekglas
(met luchtbelletjes) tot gehamerd fabrieksglas.
Gebrandschilderd glas-in-lood
De ingewikkelde en bewerkelijke techniek van gebrandschil
derde glas-in-loodramen is weinig veranderd sinds de mid
deleeuwen. Voor de hierboven besproken gebrandschilderde
ramen is meestal namaak antiekglas toegepast. Het glas is zo
danig gefabriceerd, dat er nog oneffenheden als luchtbelletjes
etc. in het glas aanwezig zijn.