kuiper
KUIPER TRANSPORT, AL MEER DAN
70 JAAR EEN BEGRIP
Het begon met paard-en-wagen en hondenkar
De oprichter van Kuiper Transport, Jan Kuiper, richtte in
1939 het transportbedrijf op. Hij werkte als schooljongen al
mee op het tuindersbedrijf van zijn vader aan de Omval. Zijn
oudste broer Dirk is rond 1930 al begonnen om met de schuit
groente uit de Schermer naar de Broekerveiling te vervoeren.
Dat loopt goed en jongste broer Jan helpt grote broer Dirk,
waarbij ze meteen de spinazie, sla en andijvie uit vaders tuin
in de polder gaan verkopen.
Het loopt zo goed, dat ze in 1939 besluiten ieder zelfstandig
verder te gaan, Dirk in de groente en Jan in het vervoer, dit
gebeurd nog per schuit, met paard-en-wagen en de hondenkar.
Het begin van het huidige transportbedrijf.
Jan vent ook met vaders groente in de
Heerhugowaard, hij ontmoet daar Trien
Quant, verkeert al een tijdje met haar en ze
hebben trouwplannen. Schoonvader Arie
ziet de ambitieuze Jan wel zitten, hij mag
op een hoek van zijn land aan de Jan
Glijnisweg, met zijn bedrijf beginnen.
De schuiten en het paard worden verkocht
en Jan stapt over op een Chevrolet vracht
wagen.
Hij heeft er slag van en binnen het jaar
komt er een 3 tons tweedehandsje bij om
het werk aan te kunnen. Dan, net een jaar
aan de gang, breekt de 2e wereldoorlog uit,
De eerste oorlogsjaren kan er
via de voedselvoorziening nog
wat vervoerd worden maar al
snel beginnen de Duitsers al
les wat wielen heeft te vorde
ren voor hun eigen gebruik.
Jan Kuiper weet via een list
aan vordering te ontkomen en
de Chevrolet belandt daarna
bij een bevriende boer onder
het hooi. Later mag hij weer
rijden, maar benzine is niet te
krijgen, Jan monteert een gas
generator op de Chevrolet, die
gestookt kan worden met
hout, turf, antraciet en heel
veel geduld.
De eerste jaren na de oorlog
wordt vooral het vervoer van tuinders naar
de veilingen belangrijk.De Chevrolet, het
Potje, de Bedford dump (een voormalig
legervoertuig omgebouwd tot vrachtauto)
en de Engelse Dodge zijn z'n gereedschap.
Zo rond 1955 komt de conservenindustrie
en de schaalvergroting in de tuinbouw op
zetten.
Behendig springt Jan Kuiper hierop in
door samen te werken met grote landbou
wers uit de Schermer en de Beemster, hij
contracteert spinazie, kool en doperwten,
waar hij als tuinderszoon van huis uit ver
stand van heeft.
Hij biedt de fabrikanten een totaalpakket
aan, een vaste groenteprijs met vervoer en
teeltbegeleiding, waarbij hij ook het over
gebleven erwtenstro afvoert en verkoopt
aan veehouders.
Moeder Trien speelt bij dit alles een grote
rol, gastvrij ontvangt ze klanten, stressbe
stendig heeft ze veel binding met het be
drijf en de chauffeurs en als het laat wordt,
is er met hulp van Tiny en Ria altijd brood
met soep beschikbaar, steeds met een gulle
lach en goed humeur.
Het wagenpark is inmiddels uitgebreid met
diesels, twee 7 tons Bedfords en een Volvo
met aanhanger, ook is de oude legerwagen
omgebouwd tot kraanwagen, waarmee Bert
als broekie van 16, spinazie, doperwten en
suikerbieten laadt en lost en 's winters slo
ten uitbaggert.
Rond 1962 raakt de blikgroente uit de gra
tie, waardoor het in één klap over is voor
Kuiper Transport met de hectische spinazie
en doperwtentijd. Een opsteker is, dat de
handel in kool, knolselderij en wortelen
Tekst en beeld: Bert Kuiper
Jan bij zijn eerste
vrachtwagen, een
Chevrolet
Transport V Hcerhuxowanrd