denkracht", want er werden op 6 en 14
september 1939 twee paarden gekocht
"Hans en Frans" voor resp. fl. 250.00 en
fl. 235.00 zodat de bezorging werd ge
waarborgd.
Bij garage Arie de Groot werd op 15 febru
ari 1940 een Ford vrachtwagen gekocht en
bij het carrosseriebedrijf van Oud in Aven-
horn voorzien van een cabine met laadbak.
Deze auto werd later door de Duitsers in
beslag genomen.
Het transport moest dus weer met paard-
en-wagen worden verzorgd en er werd een
chassis van een auto aangekocht en ver
bouwd door de fa. Burger.
De aanvoer van de brandstoffen werd nog
uitgevoerd met de dekschuit "Petronella"
maar het werd steeds minder. Vervoer per
spoorwagon nam toe en werd aantrekkelij
ker. De opvolgers, nazaten van Joh.
Komen, weten zich nog heel veel te herin
neren uit die tijd en het onderstaande wordt
nog diverse keren in herinnering gebracht
en wel:
Dat je op de, voor ons, meest ongelegen
tijden zakken moest ophouden, zodat zij,
vader Joh Komen of een van de knechten,
met de schop en/of vork de zakken konden
vullen. Goed vasthouden en wel zodanig
dat er voor de schop of greep voldoende
ruimte was om de kolenzak te vullen. Er
werd wel eens in je handen geprikt, en dat
was dan weer eigen schuld, wantdan
had je de zak maar beter open moeten hou
den.
's-Winters of als het regende had je wel
last van koude handen en dan zat er niks
anders op dan te beuken. Met kromme ar
men je handen op je rug slaan. Dan werden
ze vanzelf weer warm. In de winter ging
de schaatspret voor ons meestal niet door,
want ondanks de jeugdige leeftijd moest je
helpen. Het was dan "alle hens aan dek
De strenge winters, met veel sneeuw, wa
ren een probleem. Dan moest er door ons
eerst worden geruimd en, zonder te over
drijven, waren er soms wel sneeuwbanken
van 1 meter dik. Eerst het erf en dan nog
het hele pad langs de onderdijk. Tijdens de
winter van 1947 en van 1963 lag op het
onderpad van De Draai wel 2 meter stuif
sneeuw.
Na de oorlog deed zich de gelegenheid
voor om een Commer legerauto aan te
schaffen die op 26 oktober 1945 bij de fa.
ten Hoeve in den Haag kon worden opge
haald voor een bedrag van fl.3850.00 en
we waren dus weer gemotoriseerd. Er
moest nog wel het een en ander worden
gesleuteld; voor wat betreft de laadbak en
het laadvermogen.
De aanvoer van de brandstoffen werd meer
en meer met een goederenwagons aange
voerd bij het station in Heerhugowaard.
Soms ook wel in Broek op Langedijk,
Noord Scharwoude, Warmenhuizen en
Obdam. Dit werd dan handmatig opgezakt
in zakken van 35/40 kg. Volscheppen met
vork of schep. Optillen en op de knie ver-
Joh. Komem op de bum
per van de T-Ford
Met de komst van de
Commer vrachtwagen
was het bedrijf weer ge
motoriseerd