Ontstaan groenteveiling bij het station In 1898 werd in café 'De Hengstman' in Heerhugowaard de Landbouw- en Handelsvereniging 'Nieuw Leven' opge richt. Meester S. Brugman was een actie ve man die ijverde om te komen tot een veiling van tuinbouwproducten. Hij werd dan ook de voorzitter. Op boerenkarren en bakwagens voerden tuinders uit Oude- en Nieuwe Niedorp, Heerhugowaard en 't Waarland hun waren aan. Hun collega's uit Noord-Scharwoude en Oudkarspel, die hun producten verbouwden in de Noordscharwouderpolder, kwamen met hun schuiten via een sluis in de spoorput bij het station. In café 'De Nachtegaal', vlak bij het spoorwegviaduct, ontstond het betaalkantoor en het verkooplokaal. De Broeker veiling bestond al langer en in Noord-Scharwoude veilde men aan het Gorterdiep en later bij De Nederlanden. Meester Brugman stelde voor dat de noor delijke doipen van Langedijk, samen met Sint-Maarten, 't Waarland en Heerhugo waard een gezamenlijke veiling zouden stichten. Daartoe wilde hij een spoorlijn aanleggen van het station Noord-Schar woude naar het dorp. In eerste instantie was nog gedacht over het graven van een kanaal door de Noordscharwouderpolder. Alles met de aanleg lukte wonderwel. De aanleg van de lijn en de oprichting van 'De Noordermarktbond' op 1 oktober 1913 liepen vrijwel gelijk. Lijn naar het dorp Vanaf de spoorlijn naar Den Helder is ter hoogte van de Schoutenbosweg nog de af takking te zien richting Noord-Schar woude. De aanleg hiervan begon in 1912. Het tracé volgt in zekere zin de oude noordelijke kade van de oude Noord scharwouderpolder. Daar ging het spoor over een beweegbare spoorbrug bij de sluis richting de Handelskade. Hier ont stond het station Noord-Scharwoude Dorp. Dit station werd geopend in 1915 en vormde een verbinding tussen de vei linggebouwen in Noord-Scharwoude en het station Noord-Scharwoude aan de spoorlijn Den Helder-Alkmaar. Door de aanleg van de spoorlijn naar het dorp veranderde de omgeving tussen de Noordscharwouderpolder en de veiling in grijpend. Vooral rond de sluis herkennen we de situatie van toen heden ten dage maar met moeite. De spoordijk rees zoals gezegd vanuit de Noordscharwouder polder omhoog om op gelijke hoogte te komen met de Waarddijk. Vlak naast de molen 'H' met het sluishuis verrees een spoorhefbrug over de ringvaart van de Heerhugowaard, het latere kanaal Omval- Kolhorn. Enkele vertakkingen ten noor den van de Wuyversloot vormden het spoorwegemplacement van de groentevei ling. De spoorlijn naar het dorp werd in 1978 opgebroken. Momenteel is, na de sloop van alle gebouwen op het terrein van de oude Noordermarktbond weinig meer dat herinnert aan het eens zo drukke gedeelte van Langedijk. Café Spoorzicht Spoorlijnen en handel, zoals die via de veiling De Noordermarktbond, trekken weer bedrijvigheid aan. Er ontstond een café aan het veilingterrein, daar waar de afgetakte spoorlijn van de lijn Alkmaar Den Helder zijn eindpunt vond. Het werd, heel toepasselijk café Spoorzicht ge noemd. Op 20 januari 1963 brak er brand uit in het veilingcafé te Noord-Scharwoude van Piet Witteveen. Dat brand in de winter, met name in die strenge van 1963, voor Bij de Smuigel doorsn eed de spoorlijn een puntje van de Noordscharwoudeipol- der. De lijn kruiste hier de oude weg die door Amerswiel liep, de latere Laanweg/ Laanderweg tussen Oudkarspel en 't Verlaat. Het oude via duct is tot op dit moment nog herkenbaar. Linksaf is de ingang van de Stationslaan. De foto is van oost naar west ge-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2013 | | pagina 55