De stationsgebouwen langs de lijn Natuurlijk moesten er langs de spoorlijn stationsgebouwen en haltes verrijzen. Vanuit de gedachte dat zoveel mogelijk mensen op verschillende plaatsen konden opstappen, maakte men haltes in Koegras bij Den Helder, Breezand, Oudesluis, Schagerwaard, Zijdewind en Sint-Pancras. Hier was meestal een wachtlokaal vol doende om tegen de elementen te schui len. In de grote plaatsen als Alkmaar, Den Helder en Zaandam verrezen stationsge bouwen van het zogenaamde type SS derde klasse. De kleinere plaatsen als Schagen, Heerhugowaard en Anna Paulowna kregen een vijfde klasse ge bouw. Ook Noord-Scharwoude hoorde tot deze categorie. Alle gebouwen waren ont worpen door zogenaamde Waterstaats- achitecten. Dit had tot gevolg dat de sta tionsgebouwen als twee druppels water op elkaar leken. Oude foto's van Heerhugo waard en Noord-Scharwoude zijn soms moeilijk uit elkaar te houden wanneer de naam op het gebouw slecht leesbaar is. Het station Noord-Scharwoude kwam niet zomaar tot stand op een willekeurige plek. Bij de inpoldering van de Heerhugo waard werden zogenaamde druiplanden meegedijkt. Eén van die stukken was de latere Noordscharwouderpolder. Een smalle punt hiervan liep zover naar het oosten dat de nieuw aangelegde spoorlijn Alkmaar - Den Helder deze net doorsn eed. Hierdoor kreeg de toen nog zelfstan dige gemeente Noord-Scharwoude een ei gen station. Dat dit veraf stond van het dorp, brak reizigers wel eens op. Las men namelijk in het spoorboekje dat het doip een treinstation had, dan kwam men nogal bedrogen uit als de werkelijke afstand tus sen station en bijvoorbeeld Concordia zichtbaar werd. De vestiging van koetsen en later taxibedrijf Wolfswinkel was door deze situatie niet zo gek. Opheffing station Noord-Scharwoude Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleven alle stationsgebouwen langs de spoorlijn behouden. Behalve het stationsgebouw van Alkmaar werden in later jaren alle stationsgebouwen langs de spoorlijn één, twee of zelfs drie keer vervangen. Allereerst werd het in 1862 gebouwde station van Noord-Scharwoude, dat was geopend van 20 december 1865 tot 15 mei 1938 en van 10 juni 1940 tot 4 mei 1947, in 1951 gesloopt. In Den Helder werd in 1958 tegelijkertijd met de elektri ficatie van de lijn het tracé door de stad met 600 meter ingekort. Aan het nieuwe eindpunt werd een nieuw kopstation gebouwd. In navolging van Noord-Scharwoude werden eindjaren '60 in Heerhugowaard, Schagen en Anna Paulowna ook de oude Waterstaatstations ges loopt en werd respectieve lijk in 1967, 1968 en 1971 een eenvoudig standaard stationsgebouw neergezet. Het station van Heerhugowaard is nader hand weer vervangen door een exemplaar aan de Heerhugowaardse kant van de lijn. Het stal it) n Nuartt- Si harvoude in volte glyric. f.vi e'en* tip hci keiitig itcmgetivdi'n spoonvegptiitsoncei links en de bodedienst met pitui'd vu ysugen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2013 | | pagina 54