DE TREINVERBINDINGEN VAN NOORD-SCHARWOUDE Wanneer je langs de Laanderweg in Heerhugowaard bij de Smuigel onder het spoorwegviaduct doorgaat, dan zie je rechts een doorlopende weg met de naam: Stationslaan. Er is nu niets meer te zien maar ooit stond hier het station Noord-Scharwoude. Op het Veilingterrein in Noord-Scharwoude kon je niet echt spreken van een station maar er bestond wel degelijk een NS aanduiding Nsw-D, de aanduiding voor 'Dorp'. Alles is nu verdwenen maar aan de hand van oude foto's laten we de al jaren verdwenen spoorver binding weer een beetje herleven. Grote hulp hierbij waren de foto's die Karl Möller uit Castricum be schikbaar stelde. De eerste spoorlijnen In december 1824 werd het Noordhol- landsch Kanaal tussen Amsterdam en Den Helder in gebruik genomen. Op dat mo ment werd dat de belangrijkste verbinding van de hoofdstad met de noordelijkste punt van Noord-Holland. De spoorlijn Amsterdam - Haarlem werd geopend op 20 september 1839 en was daarmee de eerste Nederlandse spoorlijn. De trein dienst vormde dan ook een directe con current voor de bestaande trekschuit. In de jaren 1842-1847 werd de spoorlijn ver lengd naar Leiden - Den Haag - Rotter dam. In de jaren daarna zouden nog vele trajecten volgen. Al in 1860 werd in een Koninklijk Besluit bekendgemaakt dat aan ene G. Morel uit Parijs een concessie was verleend voor de aanleg en exploitatie van een spoorlijn van Nieuwediep (Den Helder) via Alkmaar en de Zaanstreek naar Amster dam. Van verdere uitwerking van het plan kwam niets terecht. Minister Van Hall, die de spoorwegen in zijn ministerie had, be sloot dat de lijn echt noodzakelijk was. De belangrijkste reden voor de aanleg van de lijn was eigenlijk de bevoorrading van de marinehaven in Den Helder en het ver voer van goederen zodra het Noordhol- landsch Kanaal in de wintermaanden dichtgevroren was. Plannen voor een spoorlijn naar Den Helder waren er al lan ger, maar werden niet uitgevoerd omdat de overbrugging van het IJ bij Amsterdam te duur geacht werd. De spoorlijn werd uiteindelijk als onderdeel van de eerste staatsaanleg door de Staat aangelegd. De verbinding werd echter, in tegenstelling tot de andere staatslijnen, niet geëxploi teerd door Staatsspoorwegen, maar dooi de HSM. Zo kwam de concessie op 11 augustus 1863 in handen van de Holland- sche IJzeren Spoorweg Maatschappij. De spoorlijn werd in fasen geopend. Allereerst kwam het baanvak Den Helder- Alkmaar tot stand. Door aansluiting op de Alkmaar Packet, de bootverbinding via het Noordhollandsch kanaal, ontstond al een redelijk gestroomlijnde reismogelijk heid naar Amsterdam. In de buurt van Amsterdam kon niet snel genoeg worden begonnen met de aanleg, vandaar dat de 'makkelijke stukken' eerst werden ge daan. Op 18 december 1865 werden Alkmaar en Den Helder met elkaar ver bonden. Op 1 mei 1867 kwam het traject Alkmaar-Uitgeest tot stand, op 1 novem ber 1869 uitgebreid naar Zaandam. Pas in mei en oktober 1878 konden de treinen doorrijden tot respectievelijk Willems poort en Oosterdok in Amsterdam. Helemaal onbereikbaar was de hoofdstad niet omdat er al een lijn was aangelegd van Uitgeest naar Haarlem. Zo kon Amsterdam via die omweg toch per spoor worden bereikt. Cor Oudendijk De Stationslaan in vroeger dagen, om pre cies te zijn in 1943. Het spoorhuisje. met het nummer 29a, staat er nog steeds. Elk spoor- huis of wachthuis had een eigen nummer, be ginnend in Den Helder. Zo had het huis bij de overgang in Zijdewind destijds nummer 25 en bij de Oostkade in '1 Waarland 26. Het sta tion leek als twee drup pels water op dat van Heerhugowaard.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2013 | | pagina 53