de volle bussen op tijd aan de weg ston den, anders kreeg hij onmin met de melk rijder die een hekel had aan wachten. Deze chauffeur van de melkauto 'slinger de' (dat wil zeggen: zette met een slag vaardige beweging) de volle bussen op de laadvloer van de vrachtauto en arriveerde na verloop van tijd, na zijn vaste route door het boerenland te hebben gereden, met een volle lading weer bij de fabriek. Daar aangekomen werd van elke bus de inhoud door weer andere werklieden ge wogen en ook een monster genomen om in het laboratorium de kwaliteit en zui verheid van de melk te kunnen bepalen en registreren. Iedere boer die melk leverde aan Excelsior had een eigen 'busnummer' dat duidelijk met verf op zijn bussen was aangebracht. De geldelijke opbrengst van de door de boer aan de fabriek geleverde melk werd periodiek uitbetaald. Vroeger werd het 'melkgeld' bij de boer aan huis afgerekend, later gebeurde dit via de bank. Toenemende concurrentie Excelsior had wel een goede naam maar bleek op zeker moment, door concurren tie gedwongen, goedkoper te moeten werken. Een samengaan met de CZ 'Aurora' bleek daarvoor een mogelijkheid. Deze fusie vond dan ook plaats in 1962. Voortaan ging de Waardse melk naar Opmeer. Ook elders zochten melkfabrie ken naar samenwerking om de kosten te drukken en een rendabele bedrijfsvoering mogelijk te maken. Eén van de mogelijk heden was het transport van melk in melkbussen te vervangen door opslag van verse melk op de boerderij in koeltanks die na verloop van tijd door tankwagens van de fabriek werden leeg gepompt. Uiteindelijk bleef er in West-Friesland slechts één melkfabriek over: Campina in Lutjewinkel. De gebouwen van Excelsior waren niet meer nodig: ze konden voor taan gemist worden. Er volgde dus af braak om ruimte te maken voor woning bouw. En de schoorsteen? Ook weg na tuurlijk! Een karakteristiek bouwsel, met metselstenen opgericht en van verre zichtbaar, moest tegen de grond om plaats maken voor een nieuwe bestem ming. De foto uit 1980 laat het moment zien dat de blikvanger van Excelsior weldra voorgoed uit het zicht zal zijn ver dwenen. Maar het was geen roemloos einde.Het bouwwerk had zijn werk ge daan in een tijd dat techniek en economie vooruitgang mogelijk maakten. Maar de inhoud van beide begrippen is in de loop van de jaren ook weer geleidelijk veranderd. Weer andere zaken dringen zich naar de voorgrond, dat wat nu mo dern is. Het is de dynamiek van de tijd. En de tijd gaat zijn gang! In 1980 legt de schoorsteen van Excelsior het loodje

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2011 | | pagina 23