100 JAAR KERK, 100 JAAR KERN H. Hartkerk verkrijgt eeuwigheidsstatus Het jaar 2010 is voor de dorpsgemeenschap De Noord in Heerhugowaard een bijzonder jaar. De H.Hartkerk - de enige kerk in het dorp - bestaat dit jaar honderd jaar, en omdat eigenlijk pas bij de komst van de kerk de gemeen schap zelfstandig begon te worden, bestaat ook het dorp zelf zo'n 100 jaar. Er woonden natuurlijk al wel degelijk wijd verspreid veel gelovigen in het noordelijk deel van de polder Heerhugowaard, maar pas als ergens een kerk wordt gebouwd, kan de echte kern ontstaan, omdat men sen zich vaak rondom een kerk gaan vestigen. En dus geldt, zoals ze in De Noord zelf zeggen: "100 Jaar Kerk, 100 jaar Kern". Een blik op het ontstaan van een parochie, en hoe deze le vendig is gebleven. Een kerk staat er niet zomaar, een ge meenschap ontstaat ook pas na een lange aanloop. De aanzet tot de oprichting van de kerk is feitelijk langer dan Heerhugo waard bestaat. Ruim duizend jaar geleden was deze streek bedekt met veen, er ge beurde heel lang niet veel meer dan dat het veen werd ontgonnen. Totdat ene Winfried van Essex in het jaar 678 op weg was naar Rome, maar de wind ver keerd stond. Hij kwam terecht in Fries land, waar hij tijdens zijn overwintering meteen de gelegenheid te baat nam om het evangelie onder de bevolking te verkondi gen en bekeerlingen te dopen. Winfried zou later heilig worden verklaard onder zijn Latijnse naam Bonifatius. Ter verdui delijking: het brede kustgebied langs de Noordzee tussen België en Denemarken was in die tijd het woongebied van de Friezen, de streek die thans wordt aange duid met West-Vlaanderen, Zeeland, Brabant, Zuid- en Noord-Holland (waar onder West-Fries-land), Friesland, Groningen en Sleeswijk-Holstein. Door de Frankische vorsten was echter in 690 het zuidelijk deel van dit Friese gebied tot aan de grote rivieren veroverd, waarna het prediken volgens de Franken onder de Friezen moest worden voortgezet. Dat werd een taak van Willibrord. Willibrord was een van de leerlingen van Winfried. Hij ontving zijn opleiding vooral in Ierland. In het jaar 690 maakte hij de oversteek naar het Frankische rijk. Met de steun van de Christelijke Franken kon Willibrord met zijn metgezellen rondtrek ken en het geloof verkondigen. Hij begon met de kuststreek van Holland. In de eeuwen daarna zagen de lokale he ren in de kuststreek zichzelf vaak als ge zag in de kerk, en bezaten soms ook de parochies. Ze gebruikten de kerk om hun macht te bevestigen. Zo heeft de Graaf van Holland rond de elfde eeuw de kerk van Schoorl gesticht. Vanuit Schoorl werd de streek van Schoorlwalt (nu Langedijk) gekerstend: er werden kapellen gevestigd te Oudkarpel, Noord- en Zuid- Scharwoude, Broek op Langedijk en Vroonen (wat later na de verwoesting tij dens een opstand van de West-Friezen te gen hun graaf Sint-Pancras is gaan heten). In de 16e eeuw werden de pastoors van katholieke parochies door de overheid ge dwongen de nieuwe protestantse leer aan te hangen. Verschillende pastoors pleeg den echter verzet en werden gevangen ge zet in de dwangburcht van Sonoy te Schagen. Het Hof van Sonoy in Alkmaar terroriseerde de hele omgeving en maakte korte metten met de onwillige roomsen. Zo werden de katholieken in het verzet Tekst en beeld: Jos Beers Schoolplaat 'Willibrord, de apostel der Friezen', gemaakt door J.H. Isings, (1939/1940). Foto: Museum Catharijneconvent. Utrecht

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2010 | | pagina 30