ontstond er ook bij de bouw van de ge plande combinatie viaduct/brug bij De Lange Balk. Tegelijk met de verkaveling van de Zsp waren namelijk ook de zand hopen voor de benodigde opritten met behulp van kiepkarren, trekpaarden en mankracht reeds aangebracht. Maar deze zandbergen bleven tot in 1948 onaange roerd liggen. Uiteindelijk kwam het tota le bouwwerk bestaande uit een viaduct annex brug pas in 1949 klaar en werd tenslotte in januari 1950 officieel geo pend. Met al deze ontwikkelingen verdween een fraai stukje polderland maar de tuin ders waren, het was te verwachten, tevre den. Dat er een uniek stuk middeleeuws 'v agrarisch landschap verdween en ten nut te werd gemaakt voor een meer rationele manier van landgebruik, is ook achteraf gezien noodzakelijk gebleken. Het was toen een eis van de tijd. I Gezicht op de Zuidscharwotiderpolder voor 1940, ge zien in oostelijke richting vanaf een punt aan de Hasselaarsweg ongeveer tussen de Lange Balk en de spoorlijn Heerhugowaard - Schagen. tekeningen: Ton Schotten

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2009 | | pagina 50