1 vlieg werd bestreden met koolkragen en kamfer en de knolvoet met tabakzand? En dat er daar toen al sprake was van de teelt van tulpen, zij het op kleine schaal! De luchtfoto van ongeveer 35 jaar gele den geeft een beeld van het landgebruik in die tijd. Langs de noordkant van de Zsp lag een deel van de Hasselaarsweg, de verbindingsweg tussen de Middenweg te Heerhugowaard en de weg langs de Westdijk. Vanaf Heerhugowaard gezien kruiste deze weg eerst de spoorlijn en kwam vervolgens uit bij de dijkweg langs de westelijke ringvaart van de polder Heerhugowaard. Bij deze kruising lag sinds jaar en dag een loopbrug over het water, de Lange Balk genaamd, die men over moest als men richting Zuid-Scharwoude ging. Er was daar ook een kleine buurtschap, de Pannekeet, bestaande uit slechts enkele huizen. Iets ten noorden van de bovengenoemde weg naar de Lange Balk stond destijds het geboortehuis van een bekende Langedijker, de heer Jac. Groen Azn. Deze getalen teerde man, een tuinderszoon, werd later een bekwame parle mentariër en als zodanig een ge duchte strijder voor de belangen van boer en tuinder met name in zijn functie als voorzitter van de organisatie R.K. Land- en Tuinbouw Bond de L.T.B.). Waar de Hasselaarsweg de Zsp begrensde, lag ten zuiden van deze weg een groot stuk rietland. Het riet dat daar groeide werd voor een groot deel 's winters (dan was de slappe grond van het rietland bij tijden begaanbaar) 'geschoren' en in bos sen gebonden. Het riet werd door de riet scheerders te gelde gemaakt want menig een kon het riet toen voor bepaalde doel einden gebruiken. Op het kale rietland bloeiden in het late voorjaar duizenden koekoeksbloemen. Ook de flora van de graskanten langs de weg had iets bijzon ders in de vorm van talloze pinkster- en boterbloemen, het stoere fluitekruid en het fraaie trilgras. Vertraging door schaarste Tijdens de herverkaveling van de Zsp die in 1940 van start ging, werd door de pro vincie ook een weg aangelegd langs de westelijke polderdijk van Heerhugowaard ter vervanging van de oude dijkweg die voor het gemotoriseerde verkeer niet bruikbaar was. Deze ouderwetse grindweg was vrij smal en alleen in het midden met straatstenen verhard (het zogeheten paar- denpaadje). Deze voorziening maakte het wegdek minder kwetsbaar en het werk voor het paard dat met name in draf een boerenwagen of rijtuig moest trekken, minder vermoeiend. Voor de fundering van de nieuwe, tame lijk brede weg die met zware klinkers be straat moest worden, maakte men gebruik van puin dat met dekschuiten werd aange voerd en, naar verluidt, afkomstig was uit de kort voor die tijd door de Duitsers ge bombardeerde stad Rotterdam. Vanwege gebrek aan geld en materialen in de oor log kwam men met de bouw van deze weg in noordelijke richting uiteindelijk niet verder dan tot bij de sluis van de Noordscharwouderpolder. Al het verkeer reed tot ver na de oorlog nog steeds over de smalle brug over het sluisje tussen de ringvaart en bovengenoemde polder en langs de naburige Amerikaanse windmo len. Een vertraging als hierboven genoemd Zsp na de verkaveling Jac. Groen Azn.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2009 | | pagina 49