te brengen, was een portie brute kracht
noodzakelijk. Bovendien had de wagen
met de ongeremde aanhangwagen een
bijzonder lange remweg. Waar bij een
uitslaande brand van de brandweer
"haast" werd verlangd, was het duidelijk
dat de veiligheid langs de weg heel wat
te wensen overliet. Met name als er brand
uitbrak tijdens een kermis en er veel pu
bliek op de been was. Als er geremd
moest worden, bediende de chauffeur ui
teraard de voetrem. Daarnaast hanteerde
de naast de bestuurder gezeten brand
weerman met één hand de sirene en met
de andere hand de handrem.
Veiligheidsnormen waren toen nauwelijks
omschreven. Toch werd de onveiligheid
voor de brandweerlieden en de omstan
ders Arie de Groot wat al te bar. Hij toog
naar het gemeentehuis, waar hij burge
meester Sutman Meijer aantrof.
"Burgemeester, Ik wil U graag even spre
ken over de brandweer.", zei Arie en hij
deed verder zijn betoog over de onveilige
situatie van zijn brandweerwagen.
Burgemeester Sutman Meijer had er alle
begrip voor, maar zat toch met een pro
bleem: de begroting van de Gemeente
bood op dat moment weinig ruimte. In ie
der geval onvoldoende ruimte voor de
aanschaf van nieuw materieel. Uiteraard
was Arie teleurgesteld. Hem was het ge
vaar voor zijn brandweerlieden maar al te
zeer bekend en hij was niet van plan zijn
manschappen daaraan bloot te stellen. De
oplossing zou misschien zijn om een vei
ligheidskeuring te laten uitvoeren door de
verkeerspolitie. Die was al snel klaar met
een oordeel: Het geheel werd subiet afge
keurd. De Gemeente werd daarmee ver
volgens voor een voldongen feit ge
plaatst. Besloten werd een gebruikte Ford
truck uit 1947 aan te schaffen. Die werd
vervolgens in de garage van Arie de
Groot tot op het chassis kaal gemaakt,
zodat de brandweerfabriek in Hedel daar
op een volwaardige, moderne brandweer
wagen kon bouwen. Zoon Bob van Arie
de Groot weet nog te vertellen, hoe op
het kale chassis, zonder cabine, een aard
appelkistje met een kussentje werd ge
monteerd. Als jongeman reed hij, op het
kistje gezeten, de vrachtwagen naar
Hedel, waar de truck werd omgebouw tot
brandweerwagen. In die tijd was er van
A9, of Al en A2 geen sprake. Van veilig
heidsriemen overigens evenmin. Met vei
ligheidsvoorschriften nam men het toen
niet al te nauw.
Berkmeer
D' r stonde in De Berkmeer
voorheen meskien veul berke,
toch is deer nou, vandaag de dag,
meist niks meer van te merken.
Want raai ik soms die kant 'rs op
den dink ik elke keer:
die naam is hillegaar verkeerd,
d'r staat gien berk meer!
En heel vlakbai is 't net het zelfd,
precies zoas ik zeg:
want ok deer an de Molenweg
benn' alle molens weg!
Siem de Haan
I