te brengen, was een portie brute kracht noodzakelijk. Bovendien had de wagen met de ongeremde aanhangwagen een bijzonder lange remweg. Waar bij een uitslaande brand van de brandweer "haast" werd verlangd, was het duidelijk dat de veiligheid langs de weg heel wat te wensen overliet. Met name als er brand uitbrak tijdens een kermis en er veel pu bliek op de been was. Als er geremd moest worden, bediende de chauffeur ui teraard de voetrem. Daarnaast hanteerde de naast de bestuurder gezeten brand weerman met één hand de sirene en met de andere hand de handrem. Veiligheidsnormen waren toen nauwelijks omschreven. Toch werd de onveiligheid voor de brandweerlieden en de omstan ders Arie de Groot wat al te bar. Hij toog naar het gemeentehuis, waar hij burge meester Sutman Meijer aantrof. "Burgemeester, Ik wil U graag even spre ken over de brandweer.", zei Arie en hij deed verder zijn betoog over de onveilige situatie van zijn brandweerwagen. Burgemeester Sutman Meijer had er alle begrip voor, maar zat toch met een pro bleem: de begroting van de Gemeente bood op dat moment weinig ruimte. In ie der geval onvoldoende ruimte voor de aanschaf van nieuw materieel. Uiteraard was Arie teleurgesteld. Hem was het ge vaar voor zijn brandweerlieden maar al te zeer bekend en hij was niet van plan zijn manschappen daaraan bloot te stellen. De oplossing zou misschien zijn om een vei ligheidskeuring te laten uitvoeren door de verkeerspolitie. Die was al snel klaar met een oordeel: Het geheel werd subiet afge keurd. De Gemeente werd daarmee ver volgens voor een voldongen feit ge plaatst. Besloten werd een gebruikte Ford truck uit 1947 aan te schaffen. Die werd vervolgens in de garage van Arie de Groot tot op het chassis kaal gemaakt, zodat de brandweerfabriek in Hedel daar op een volwaardige, moderne brandweer wagen kon bouwen. Zoon Bob van Arie de Groot weet nog te vertellen, hoe op het kale chassis, zonder cabine, een aard appelkistje met een kussentje werd ge monteerd. Als jongeman reed hij, op het kistje gezeten, de vrachtwagen naar Hedel, waar de truck werd omgebouw tot brandweerwagen. In die tijd was er van A9, of Al en A2 geen sprake. Van veilig heidsriemen overigens evenmin. Met vei ligheidsvoorschriften nam men het toen niet al te nauw. Berkmeer D' r stonde in De Berkmeer voorheen meskien veul berke, toch is deer nou, vandaag de dag, meist niks meer van te merken. Want raai ik soms die kant 'rs op den dink ik elke keer: die naam is hillegaar verkeerd, d'r staat gien berk meer! En heel vlakbai is 't net het zelfd, precies zoas ik zeg: want ok deer an de Molenweg benn' alle molens weg! Siem de Haan I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2008 | | pagina 6