METÏUS Nauw betrokken bij realisering van de Huygen Waert 47, In 2004 verscheen een boek met de titel: 'De geschiede nis van de Nederlandse Natuurwetenschap'. In dit boek staan boeiende levensbeschrijvingen van een heel rijtje natuuronderzoekers en wetenschappers. Aan o.a. dit boek heb ik een aantal gegevens ontleend om iets te kun nen schrijven over iemand die destijds nauw betrokken is geweest bij de realisering van de polder Heerhugo- waard; METIUS.. Deze deskundige, één van de pioniers op het gebied van het droogleggen van grote binnenwateren, die zichzelf dan ook 'in genieur' noemde, was de jongste zoon van de bekende Alkmaarse vestingbou wer Adriaen Anthonisz, bijgenaamd Metius. Van deze voorname burger die ook een aantal jaren burgemeester van de Kaasstad is geweest, werd een aantal ja ren geleden een standbeeld opgericht op de Noorderkade. Men ziet Adriaen daar staan in gebogen houding, turend in oos telijke richting over een richttoestel dat toentertijd door landmeters werd ge bruikt. Zijn zoon Anthonius ontwikkelde even eens een grote bekwaamheid in het op meten en in kaart brengen van grote lan- Adriaen Anthonis Metius delijke gebieden en watervlakten. Zo moet hij vóór 1630 ooit de Grote Waert hebben opgemeten toen die 's winters tijdens een vorstpe riode in een grote ijsvlakte was veranderd en de landmeters daar door zonder veel moeite de meetpunten konden bereiken waar ze hun apparatuur dienden op te stellen. In 1631 voltooide Antoon Metius de z.g. manuscriptkaart waarvan een afbeelding bij dit artikel is opgenomen. Dit met tekenstift en liniaal op papier aangebrachte lij- nenpatroon van kavels, tochten en wegen, heeft de kopergraveur Claes Jansz. Visscher vervolgens in spiegelbeeld overgebracht op een koperen plaat om met zijn burijn (een hardstalen metaalgutsje) alle lijnen, lijntjes, krulletjes, cijfers en letters te vervangen door miniscule groefjes in het metaal waarin vervolgens de inkt werd gewreven. Met behulp van een drukpers kon men dan met zo'n plaat meerdere af drukken (gravures) maken. Deze 'reproducties' bracht men naderhand in omloop onder potentiële kopers van land c.q. geldschieters om belangstelling te wekken voor de financiering van een project waarvan het succes geenszins bij voorbaat vast stond. Deze vorm van land winning, de droogmakerij, was immers niet zonder risico doordat men er nooit zeker van kon zijn dat de beoogde baten de kosten inderdaad zouden dekken, laat staan overstijgen. Er moest daarom infor matie voor handen zijn om een inschat ting te kunnen maken van de resultaten die men in de toekomst wilde bereiken met de drooglegging en de verdere ont sluiting van dit welbekende Westfriese binnenmeer. Eén van de middelen om in teresse te wekken voor met name de ka vels die zouden worden afgebakend en de wegen sloten en vaarten die de 'project ontwikkelaars' in gedachte hadden, was de uitgifte van de al eerder genoemde gravures. Mede op basis daarvan konden geïnte resseerde kopers van gronden die be stemd en geschikt werden geacht voor akkers en weiden, hun verwachtingen ba seren van de eventueel mogelijke revenu en in de toekomst. Claes Visscher heeft zowel grote als klei ne gravures gemaakt. In de vitrines van het Poldermuseum van Heerhugowaard zijn de originele, onderhand eeuwenoude en niettemin ongeschonden koperplaten nog te zien. Ze behoren naar mijn mening tot de belangwekkendste stukken van het poldermuseum. Om nu terug te komen op Antoon Metius, deze was, zoals eerder gezegd Tekst en beeld: Ton Schotten

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2008 | | pagina 49