punten van de kruidenier. Verder westwaarts woonden de families Groenveld, Vreeker, Epskamp, Meiten, Swinkels en Kwaad. In het spoorhuis woonde de seinwachter voor de treinen Alkmaar-Hoorn en Alkmaar-Den Helder. De Hoornse trein had een halte aan de Middenweg. Bij het maken van een wan deling aan het einde van het kilpad kwam je bij de spoorlijn. Als je die overstak, kwam je op het land van boer Appel. Daar liepen 's zomers de koeien en tussen de "vlaaien" door kwam je dan bij de Westdijk. Daarachter lag de ringvaart, één van de toenmalige "zwembaden" van Heer- hugowaard. Menigeen probeerde daar de zwemkunst machtig te worden. Ook was het goed viswater. Veel jongens ging met hun visgereedschap, dat veelal bestond uit een emmertje, hengeltje en een potje wormen, naar de dijk om te proberen "tuk" te krijgen. Omreis je Lopend op de dijk in zuidelijke richting kwam je bij de Broekerhoek, een vroe gere los- en laadplaats van voor de ex port bestemde groenten. Er was aan de kade altijd wel iets bij de boten te bele ven. Het laatste stuk van onze wandeling, als kind noemden we dat ons "omreisje, ging door de rijk beboomde Basserweg, die vanaf 1948 Stationsweg genoemd werd. Halfweg passeerde je de Gereformeerde kerk, die in 1917 in gebruik was geno men. Verschillende inwoners, o.a. Arie Brink, hebben aan de bouw gewerkt. Bij de kruising met de Middenweg was de meubelzaak van P. Glas (sinds 1928). Daar aangekomen ging het weer linksaf richting de steeds herkenbare toren van de Dionysiuskerk. Op je klompen, die weer enkele millime ters waren afgesleten, kwam je thuis met een flinke trek. Na zo'n "omreisje" ging een lekker bordje stamppot of broeder met stroop er wel in. Van overgewicht had niemand last. Zo vlak na de tweede wereldoorlog met de hongerwinter had de jeugd nog geen kennis gemaakt met patat, chatten en nintendo, maar genoot van beweging en frisse lucht. Bouw van de gerefor meerde kerk aan de Stationsweg in 1916. Op de voorgrond links bouwvakker Arie Brink

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2008 | | pagina 29