bij de vliegtuigen in de gronddienst, om mee te gaan. Willem vloog regelrecht met het toestel naar Hoom. 't Was winter 1919/1920. Voor Hoorn zette hij de motor af en landde in glijvlucht op het ijs en ging naar zijn baas op de fa briek. Dit gaf natuurlijk veel bekijks. Nadat de startplaats was vrijgemaakt ging het weer vol gas naar Deventer. Er werden daarna maatregelen genomen zodat dit niet weer kon gebeuren. Vliegbrevet Willem behaalde zijn vliegbrevet op 15 december 1920 en mocht dus rond vluchten met passagiers houden. Hij had intussen een Duitse oorlogs machine gekocht, een Albatros B2 met een 120 PK Mercedesmotor. Op een wei land en op het ijs gaf hij demonstraties en organiseerde rondvluchten. Op het Hoornse Hop deed hij in februari 1922 in 5 dagen maar liefst 60 vluchten. Het was bijzonder dat er meer dames dan heren met de rondvluchten meegingen. In die periode landde hij ook bij zijn vader en moeder op het weiland achter het huis aan de Middenweg in Heerhugowaard. Hij had een arbeider van de melkfabriek met veel praten overgehaald als passagier mee te gaan. De man vertelde later dat hij duizend angsten had uitgestaan. Tijdens de vlucht schreeuwde Willem: "Vlieg jij even verder, de motor slaat over, ik moet even sleutelen". Ze doken naar beneden, er volgden loopings etc.. Deze passagier ging nooit meer mee! In 1922 verkocht Willem zijn vliegtuig. Voorjaar 1923 was hij chef van de start- ploeg bij de Fokkerfabrieken. In 1926 woonde hij in Amstelveen, waar hij achter zijn huis van een Fokker S-2 en een Fokker S-3 een S-2 1/2 bouwde, de H-NADT. Hiermee begon hij in 1927 een eigen vliegschool op Schiphol. Omdat hij geen instructeurpapieren had, mocht hij zijn leerlingen niet 'los'(zelfstandig) laten vlie gen. Op deze foto uit 1920 zien we de Albatros B3 wet v.l.n.i: Willem van Graft, zijn vader Jan van Graft en zijn moeder Antje van Graft-Ooms, Ma Bakker (een buurvrouw?) broer Klaas van Graft, Van Splunter, die mee mocht vliegen en broer Louw van Graft. Deze foto is gemaakt net na de landing in het weiland van zijn vaders boerderij aan het zuid einde van de Midden weg vlak naast hoeve Zuidwijk, destijds de boerderij van de fam. Strijbis. De staart van het vlieg tuig staat op een bankje De weide vras eigenlijk iets te klein voor de lan ding. Om het toestel wat meer af te remmen had Willem het staartwiel vervangen door een koe-pen waardoor het vliegtuig sneller stil stond op het gras

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2007 | | pagina 55