EEN HEERHUWAARDSE LUCHTVAART- PIONEER Willem van Graft 1891 - 1952 Willem van Graft, een boerenzoon, werd geboren in de Beemster en verhuisde later naar Heerhugowaard. Hij had geen zin in het boerenvak - motoren en techniek was zijn liefhebberij. Hij reed dan ook al jong op een Harley Davidsonmotor en dat ging behoorlijk hard op de Middenweg! In 1916 trouwde hij met mej. N. Mole naar. Ze kregen twee dochters: Annie en Trien. Pasgetrouwd vond Willem werk als chauffeur en monteur op een melkfabriek in Hoorn, zodat de motorfiets goed van pas kwam. Op 1 augustus 1919 werd in Amsterdam aan de Papaverweg de be roemde ELTA gehouden: de Eerste Luchtvaart Tentoonstelling Amsterdam. Hier was Willem als de kippen bij en hij wist z'n baas, de directeur van de melkfa briek, op te porren om mee te gaan naar deze tentoonstelling. Deze man was ook heel enthousiast over het vlieggebeuren en de vliegtuigen die in Amsterdam te zien waren. Fokker was al tijdens de Eerste Wereld oorlog bezig met de bouw van vliegtui gen. Jan Olieslager, een aviateur uit Antwerpen, had in 1914 met succes enige rondjes boven Amsterdam gevlogen. Zoiets was destijds wereldnieuws! Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden de vlieg tuigen sterk verbeterd. In 1914 gooide men b.v. nog 'met de losse hand' bommen overboord en schoot men bij luchtgevechten op goed geluk met een voor op het vliegtuig geplaatste mitrailleur tussen de propellerbladen van het eigen toestel door, tot het natuurlijk mis ging en de propeller werd geraakt. Fokker kreeg opdracht van de Duitsers om hier wat op te vinden en dat lukte. Na de oorlog waren er in Duitsland nog veel vliegtuigen, die volgens het Verdrag van Versailles gesloopt en vernietigd moesten worden, evenals andere oorlogsmachinerie zoals kanonnen, kruisers, U-boten enz. Handige jongens sloopten de vliegtuigen: motor eruit, vleugels eraf enz.. Fokker wist zelfs nog een spoortrein met onderdelen naar Nederland te halen. Ook Duitse oorlogsvliegers waren handig en begonnen met rondvluchten voor passa giers. Op de ELTA hoorde Willem van Graft hierover. Nabij Deventer was een weiland waar Duitse vliegers rondvluchten organi seerden. Dit was toen echt iets bijzonders en trok veel belangstelling. Willem met zijn Harley was daar steeds te vinden en spoedig had hij werk als mon teur en kreeg hij ervaring met de grote vliegtuigmotoren. Willem had het vliegen van de Duitsers geleerd. Als hij een motor had gerepareerd vlogen ze voor proef een paar rondjes. Het toestel had een 120 PK motor, span wijdte 12.80 m, lengte 7.76 m, gewicht 960 kg, snelheid 185 km per uur. Het luchtcircus van de Duitsers duurde maar een jaar. Op een keer had Willem van Graft weer een motor gerepareerd die klaar was voor de proefvlucht, twee keer om het terrein. Hij vroeg De Graaf, een andere Nederlander, die in Deventer meewerkte Tekst: Marius Strijbis De bronzen plaquette van Willem van Graft. Poldermuseum Heerhugowaard

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2007 | | pagina 54