m je bed uit en op de fiets via de Middenweg en de welbekende Oudorpse kippenbrug naar school aan de Hoeverweg. En zodra je thuis kwam meteen door naar de bakkerij voor het vaste rondje broodbezorging. Het huiswerk voor school kwam pas in de avonduren op tafel. Planologische veranderingen Deze periode als bakkers knecht is mij, als geboren en getogen Heerhugowaarder, bijzonder bijgebleven. Allereerst vanwege de herinne ring aan de planologische situ atie. De verschillen tussen het dorp van toen en de stad van nu staan mij nog zeer helder op het netvlies. Als voorbeeld: menigmaal is er al geschreven over de zogeheten vier Kilpaden. Daarbij werd bena drukt hoe moeilijk deze paden te berijden waren op momen ten dat de weergoden ons niet erg gezind waren. Ik heb dit dan ook regelmatig aan den lij ve moeten ervaren. Als extra handicap was daar dan ook nog de aanwezigheid van die grote brood- mand voorop de transportfiets. Dat maakte het zicht er niet gemakkelijker op. Je moest dan bij nadering van de vaak meter slange plassen en kuilen deze ruim van te voren inschatten, anders kwam je echt in de problemen. Het grappige is, dat als je jarenlang deze vier Kilpaden bijna dagelijks heb bezocht, dat dan de ligging daarvan ook in de hui dige tijd nog vrij gemakkelijk bij jezelf is op te roepen. Je ziet als het ware deze pa den in de Planetenwijk en Heemradenwijk weer liggen. Om je te oriënteren biedt de spoorlijn richting Obdam een goed hou vast omdat de verst gelegen woningen in die Kilpaden vrijwel tegen het spoor wa ren aangebouwd. De families Bankras, Vreeker en Sneekes zullen dit zeker kun nen beamen. Bereikbaarheid Met de bereikbaarheid van de woningen was het niet altijd even goed gesteld. Neem nu de Middenweg. Aan beide zijden lag er de wegsloot. Om bij de huizen te komen moest er gebruik worden gemaakt van de brug of het bruggetje. En die lagen er in allerlei variaties; lang, smal, breed en met of zonder poortje in het midden. Voor een bakkersknecht, met voorop de trans portfiets een zware broodmand, was het bepaald geen eenvoudige klus om dage lijks deze bruggetjes te passeren. Piet laan op de trans portfiets met de enorme broodmand voor het stuur

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2007 | | pagina 26