VAN PAARD NAAR PAARDENKRACHT 10. De intrede van de automobiel verliep niet altijd vlekkeloos Na de tweede wereldoorlog volgde er een periode waarin de boerenstand schoorvoe tend overging tot de aanschaf van een au tomobiel. De fraaie paardenbrik maakte ruimte voor een gebruikte Opel Rekord, die ook aan collega veehouders de moge lijkheid bood om op dinsdagsmorgen naar Purmerend mee te rijden. Die overgang van paardentractie naar auto verliep niet altijd even vlekkeloos. Kocht je bij Arie de Groot een auto, dan deed Arie voor hoe die werkte, hoe je het vehi kel moest starten, hoe de koppeling, de versnellingspook en het gaspedaal bediend moesten worden en daarna werd je min of meer aan je lot overgelaten. Aan een niet al te soepel gebruik van het gaspedaal kon je aanvankelijk de komst en het vertrek van Jan van Stralen, de paardenman, vast stellen. Hij was zijn leven lang gewend geweest met paarden om te gaan en kon daarmee lezen en schrijven. Als je hem in het begin vroeg hoe de auto beviel, zei hij "Geef moin maar een peerd. As je deer "Ho" teugen zeg, den stopt ie" Iemand die al vrij spoedig inspeelde op de maatschappelijke verandering in dat op zicht was Lubbers. Aan de Stationsweg, tegenover de meubelhandel van Piet Glas, vestigde hij De eerste Noordhollandse Autorijschool'. Aan de voorgevel van zijn woning liet hij dat met grote letters weten. Wie geen autorijschool nodig had, omdat hij het autorijden in feite wel beheerste, was Jan Hittema, zoon van de melkrijder van Excelsior Piet Hittema. Jan was een zeer beminnelijk mens, maar had een han dicap. Hij had een gebochelde rug. Jan was klein, maar functioneerde uitstekend als magazijnmeester bij Arie de Groot. Hoewel Jan op zich wel kon autorijden, had hij geen rijbewijs en dat was soms wat lastig in een garagebedrijf. Liever ge zegd, het zou handig zijn als Jan wel een rijbewijs zou hebben, want dan kon hij bij een spoedeisende klus even naar Alkmaar naar Forddealer Willem Schmidt rijden als een bepaald onderdeel niet op voorraad was. Het technisch autorijden was Jan dus wel machtig en wat de verkeersregels be trof: hij wist van verbodsborden en van gebodsborden, waar je niet mocht parke ren en waar je niet mocht stoppen. Tekst: Jan Swart. Foto 's: archief Jan de Vries Het garagebedrijf van A. de Groot aan de Middenwg 11É11ÊI

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Overhaal: historisch magazine Heerhugowaard | 2007 | | pagina 12